hacklink
18. sep
E6: Det bygges veger i Innlandet. Dette er fra E6-bygging ved Uthus i Stange.Foto: Christian E. Bergheim
 
Dette er historien om E6- og E16
Tillitsvalgte i sju forskjellige fagforeninger i Statens vegvesen (SVV) mener at jeg bare forteller halve historien om E6 og E16 utbyggingen.

Publisert: 29.jan.2019 10:46
Oppdatert: 29.jan.2019 15:19

Men utgangpunktet mitt for innlegget var ikke en konkurranse om hvem har planlagt mest E6 eller E16, men en leder i GD som prøvde å skape usikkerhet om videre utbygging av E6 gjennom Gudbrandsdalen. En leder som feilaktig ønsket å gi inntrykk av at det bare er «valgflesk» at vi gir E6 til Nye Veier (NV).

LES de tillitsvalgte innlegg her.

Følgelig er det overraskende å se hvordan alle de tillitsvalgte i SVV reagerer. Mulig at SVV ikke er tilfreds med at samferdselsminister Jon Georg Dale ga Nye Veier ansvaret for hele E6 gjennom Gudbrandsdalen og E16 fra Kløfta til Kongsvinger. Men jeg må dessverre tillate meg å si at reaksjonen og innlegget minner mest om dårlig skjult sjalusi på NV i Innlandet, som etter at de fikk påfyll av nye prosjekter nå har ansvaret for den største porteføljen i NV på omtrent 240 km med europavei.

Det er synd at tillitsvalgte i SVV reagerer slik. Konkurranse og nytenkning er sunt, det er riktig og viktig. SVV har for øvrig ingen grunn til å være misfornøyd, for selv etter påfyll av nye prosjekter, har NV ansvaret for bare omtrent 6-7 prosent av riksveinettet i Norge, mens SVV har resten.

Ja, det er korrekt at SVV hadde planer for både E6 og E16. Men til hvilken pris? Både når det gjelder E6 og E16 var det store kostnadsøkninger. Takket være at vi har en regjering som har respekt for skattebetalernes penger og at vi hadde Ketil Solvik-Olsen som samferdselsminister, ble både E6 og E16 stoppet. Det bør både SVV og ikke minst skattebetalerne være meget tilfreds med. Vi kunne ikke sitte stille og se på at veiprosjekt etter veiprosjekt hadde store kostnadsøkninger på flere milliarder kroner. Den tid da Ap, Sp og SV ikke stilte krav til kostnader, sendte regningen for milliardoverskridelser til skattebetalerne og bygde ut landet stykkevis og delt er forbi.

Fakta er at ved å gi E6 og E16 til NV, vil bilistene og skattebetalerne både få bedre og billigere E16 og E6. I tillegg til å beholde sine innsparinger, har NV en fast grunnfinansiering på fem milliarder årlig. Bare for E6 fra Kolomoen til Hafjell ligger det an til å bli en kostnadsreduksjon på hele 4,5 milliarder. For E16 gjennom Nes og Sør-Odal vil vi nå bygge sammenhengende firefelt motorvei med 110 km/t, i stedet for en dårlig og dyr løsning med 2/3-felt og 90 km/t, som SVV av en eller annen merkelig grunn foreslo. For E6 gjennom Gudbrandsdalen vil vi nå slippe å krangle om midler hvert eneste år og prioritering i NTP-rulleringer. Vi vil også kunne få fire felt og 110 km/t, samt mulighet for nytt tunnelløp gjennom Tretten.

Dette er alle meget viktig seire både for bilistene, de som bor i regionen og ikke minst skattebetalerne. Jeg håper de tillitsvalgte i SVV fremover kan være litt mer positive til både konkurranse og endringer. Håper de lærer av dyktige og proaktive kollegaer som Taale Stensbye, som med sitt OPS-prosjekt på Rv 3/25 faktisk «kopierer» Nye Veier ved også å spare omtrent 20 prosent.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke