hacklink
18. sep
Helse: Akuttmottaket på Hamar sykehus, ingen god opplevelse.
FOTO: UNNI KRISTIANSEN
 
Dette håper vi andre slipper å oppleve
Akutthjelp: Vi har erfaringer fra sykehusene i Elverum og Hamar som bør deles.

Publisert: 06.jul.2015 04:00
Oppdatert: 06.jul.2015 09:14

26. juni var min datter utsatt for en alvorlig rideulykke. Hell i uhell, endte det «kun» med bekkenbrudd. Vår erfaring synes vi bør deles, slik at alle som kommer i behov av akutthelsehjelp i Innlandet, forhåpentlig slipper å oppleve noe av det samme min datter gjorde. Det er dessverre ikke alle som har med seg pårørende inn i en akuttavdeling, naturlig nok.

Da vi ankom Akuttmottaket ved Hamar sykehus, gikk jeg inn for å varsle at vi måtte ha bistand i å få henne over på sykehusbåre-direkte fra bilsetet. Hun var svært smertepåvirket, og hun klarte ikke å bevege seg grunnet smertene og låsning i bekkenet.

Etter hvert kom det tre personale ut døren med båre. De klarte ikke å trille denne videre ned rampen og ut mot bilen vår, og henstilte å få min datter til selv å gå opp rampen.

Da hun etterhvert kom inn på en av akuttstuene, ble hun vurdert av en sykepleier ift. grad av smerter. Hun stod delvis med ryggen mot sykehusbåren hvor min datter lå, og på god avstand da hun fylte ut smerteregistreringsskjemaet. En annen sykepleier satte veneflon, og koblet til ulike måleapparater, men ingen informerte henne om at dette skulle gjøres, ei heller om hvorfor. Alt foregikk ved proffesjonell non-verbal komminikasjon.

På en skala fra 0-10, oppga vår datter «meget sterke» smerter (9). Det tok likevel 45 minutter før hun fikk smertestillende, etter at vi hadde etterspurt dette selv. Ute i sykehuskorridoren var det kaotisk, og flere av sykepleierne virket usikre på hva de skulle gjøre. Det virket som de var alle andre steder enn hos pasientene.

Den ansvarlige turnuslegen virket å være usikker og stresset, da hun ble avbrutt gjentatte ganger for å bistå i andre akutte pasienttilfeller. Det tok anslagsvis en time fra hun uførte de første testene, til hun kom tilbake og fullførte disse.

Da vi uttrykte at vi var redde for at det var et brudd i bekken-/hofteregionen,og at vi ønsket at det ble tatt røntgen av hoften, mente turnuslege at det nok ikke var fare for brudd. Vi holdt fast på at det isåfall måtte tas et røntgenbilde , for å kunne utelukke dette.

Vår datter fortalte turnuslege at hun fortsatt hadde så store smerter at hun ikke orket tanken på å kjøre sittende i bil til Elverum sykehus. Turnuslege mente at datteren vår var for frisk til å kjøre ambulanse, og at det gikk helt fint å kjøre egen bil til Elverum.

Etter vår forespørsel, skulle hun kontakte kirurgisk poliklinikk ved Elverum sykehus for å varsle at vi var på veg dit, slik at det om mulig kunne gå raskt med vurdering og røntgen. Det viste seg at da vi kom frem til kir.pol, var avdelingen ikke varslet, og det ble en ny runde med venting og sterke smerter.

Endelig ble det tatt røntgenbilder, som i ettertid viste bekkenbrudd. Personalet ved kir.pol, samt ved radiologisk avdeling på Elverum var imøtekommende og blide.

De snakket og drøftet situasjonen sammen med datteren vår, og hun følte seg trygg og godt ivaretatt hele vegen. Det viste seg at krykkene hun fikk på Akuttmottaket på Hamar var ujevne, noe som forsterket bruddsmertene. Personalet ved kir.pol, fikk byttet ut disse med nye krykker, tilpasset vår datter.

Vi sitter igjen med et todelt inntrykk av den akutte helsehjelpen ved Sykehuset Innlandet.

Vår erfaring etter dette, er at gode rutiner rundt samhandling og kommunikasjon med pasienten, gir en bedre opplevelse av å være syk eller skadet, og i behov av nødvendig helsehjelp.

I vår datters tilfelle, ble møtet med Elverum sykehus en positiv og god opplevelse.

I alle avdelinger hun måtte gjennom, ble hun snakket til og informert godt om hva som til stadighet skulle skje. Og alltid med et service-minded smil om munnen.

Vi kan dessverre ikke si det samme om vår opplevelse av Akuttmottaket ved Hamar sykehus.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke