Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
uttak: Å ta ut kontanter med MasterCard ga Jan Einar Graff 150 kroner i gebyr. iLLUSTRASJONSFOTO: cHRISTIAN e. bERGHEIM
 
Digitale brev er dårlig service
Nettbanken: Hva er det bankene tenker på?

Publisert: 17.nov.2016 12:26
Oppdatert: 17.nov.2016 12:37

Brev fra DNB i nettbanken: «Hei. Du har mottatt brev fra DNB om forestående prisendring. Brevet finner du i ditt arkiv under meldingstype Rente og prisendringer. Hilsen oss i DNB».

Denne meldinga lå i «postkassa» mi i nettbanken en morgen. Hyggelig med hilsninger fra «mine venner» i DNB – er jo ikke mange igjen av dem i banklokalene rundt om.

Skrankepersonalet er jo borte – isteden møter vi informasjonsmedarbeidere bak fancy runde bord med ståplasser for kunder og de ansatte.

Det sto ikke noe mer i meldinga enn de fire linjene som kopiert foran. Hadde jeg ikke jobba med data i over en menneskealder i avisbransjen, så hadde jeg ikke skjønt at den tredje linja som det var lagt blåfarge på, rett og slett var en «link» en elektronisk åpning til mitt arkiv under meldingstype Rente og prisendringer.

Jeg trykka på linja og vips (ikke det nye «egenproduktet» i min private nettbankvirksomhet) så dukka det opp en sak som med nok en blå «HEI», som fortalte meg og mange andre kunder at de stadig forenkler og at for dette (med stadig færre ansatte) må endre priser på en del kort og betalingstjenester. Og dette gjelder fra 1. januar 2017. Trøsten som de fortsetter brevet til meg med, er at jeg kan bruke banken – i klartekst nettbanken som før. Og takk for det.Selvbetjeningsnettbanken min som nesten alle mine transaksjoner går igjennom og som jeg til alle døgnets tider er banksjef sjøl og gjør som jeg vil. Nesten i alle fall.

Jeg er klar over at vi er på full fart mot det kontantløse samfunn, men innimellom er det greit å ha noen kroner i lommeboka – så som da bøssebærere knakker på døra, medlemmer av det lokale idrettslaget selger julekalendere osv.

Så fint å ha kredittkort. Det blir «kasta» etter deg, både bankens MasterCard og Visa. Begge skal nå gebyrlegges.

Og stakkars den som har kommet så høyt opp i alder at man ikke «tør» å opprette eller er i stand til å betjene en PC, nettbrett eller smarttelefon og må gå i banken til «rundebordskonferanse» med en informasjonsarbeider, eller Post/Bank i butikk for å betale en faktura f.eks. på lysregninga og så bli avkrevd 100 kroner i gebyr.

Håpløst! Og lite sosialt og null service overfor kunder som kanskje har vært med banken i 40-50-60 år og i tillegg med sin del av skatt finansiert bankvesenet for noen år siden da konkursspøkelset var et faktum.

Jeg brukte MasterCard til kontantuttak i DNB minibank på Hamar her en dag – og da jeg senere gikk inn i nettbanken hadde jeg fått påført MasterCard-kortet summen av uttak pluss et gebyr på 150 kroner. Snakk om å forsyne seg grådig. Hvor skal dette ende?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke