Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Digitale offentlige tjenester og utenforskap
Offentlige tjenester forgår mer og mer digitalt. Selvangivelser, skattekort, lønnsslipper, betalingstjenester, hjelpemidler tilknyttet helse- og omsorgstjenester er eksempler på det.

Publisert: 13.feb.2017 15:27
Oppdatert: 13.feb.2017 15:27

Teletjenester, samferdsel, kulturtjenester er ikke lengre underlagt demokratisk styring og offentlig forvaltning. Selskaper er blitt AS-ifisert. Det betyr at telefonkataloger, rutetabeller og bekjentgjøringer som tidligere kom i papirversjoner ikke lengre finnes. Storsamfunnet krever at du må på nettet, eller via app–tjenester for slike tjenester. Alternativt kan du ringe opplysningstjenester – om man finner et telefonnummer å ringe. Eldre som sliter med korttidsminne, har problemer med å huske et telefonnummer i et kort reklameinnslag. Flere selskaper har kundetelefoner, hvor det er en tålmodighetsprøve av dimensjoner før man når frem til ønsket tjeneste.

Den gangen tele- og samferdselstjenester var underlagt forvaltningsansvar, hadde myndighetene ansvar for at tjenestene nådde hele befolkningen i alle deler av landet. Slik er det ikke lengre etter at politikerne har overlatt styringen til privatpersoner å forvalte.

Hvem skaper denne digitale verden? Det er personer som har fått opplæring på digitale verktøy gjennom det offentlige (skole-/ utdanning), eller personer som stort sett har fri telefon- og datalinjer gjennom jobben – og eldre som har fått IT-kompetanse gjennom arbeidsgiver. Ikke alle har slike akademiske jobber eller økonomiske privilegier, og må betale slike ekstrakostnader selv. Og flere steder i landet er det heller ikke bygd ut med mobil- og datanett.

Samfunnet og politikere har glemt at de med dette har skapt et utenforskap. Det er flere husstander – spesielt blant eldre – som ikke har mobiltelefon, eller innlagt internettlinjer. Det finnes mange fattige som ikke har økonomi til alle disse tilleggskostnadene som mobil, internettlinjer, dyre abonnement og digitale verktøy som politikere og offentlige myndigheter nå forventer at hele befolkingen skal ha. Eller personer som ikke vil ha slike overvåkningsverktøy.

Mange eldre har stor vegring for å skaffe seg digitale verktøy. All støyen om hacking, tapping av bankkontoer, misbruk av profiler o.l, gjør at de ikke vil anskaffe seg digitale hjelpemidler. I tillegg har vi mange med lese-skrive- og regnevansker som har stor vegring for å bruke dataverktøy og kompliserte bruksanvisninger.

Politikere og offentlige myndigheter har skapt et klasseskille og et utenforskap - et akademisk ikke-inkluderende samfunn. Dette må politikerne ta tak i. Inntil politikerne har sørget for økonomi- og informasjonssystemer som alle kan ha + opplæring, må brev og papirversjoner (brevpost) forefinnes til hele befolkningen. Det er og må være et offentlig ansvar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke