15. sep
Digitalisering: Jeg blir skremt, skriver Per Telhaug.Foto: Jan Haas, NTB scanpix
 
Digitalisert fremmedgjøring
Det papirløse samfunn skal innføres med tvang. Nå skal du kun bruke din PC, Laptop eller nettbrett for å kommunisere med både private og offentlige virksomheter.

Publisert: 15.des.2016 17:30
Oppdatert: 15.des.2016 17:39

All info om meg skal være lagret på en eller annen hjemmeside som jeg selvsagt skal ha min egen unike til

gang til. Men jeg er skremt.

Jeg er skremt av den forherligelsen for IT som preger forkjemperne for en digitalisert ver

den. Hva vet disse «bedreviterne» om hverdagen til «folk flest»? Joda, et flertall av det norske folk bruker data daglig. Mange er innom internett daglig. Mange bruker nettbank. Andre behersker internett i forbindelse med bestilling av reise eller billetter til konserter. Men bygger «bedreviterne» på digitale undersøkelser, vil kunn

skapen trolig være basert på svar fra de som i dag behersker den digitale verden. De andre, de som faller utenfor, klarer jo ikke å svare.

Min erfaring er at selv om du har brukbar IT-kompetanse i 50-, 60- eller 70-års alderen, mis

ter du ferdighetene når du blir eldre. Hva gjør jeg om f.eks. 15 år, når jeg ikke lenger har et hode som makter å følge med i utviklinga? Hvordan skal jeg da vite at regninger som forfaller til behandling skal behandles i nettbanken? Bankens lokalkontor er nedlagt så jeg kan jo ikke gå dit heller. Hvordan skal jeg da vite hva som månedlig utbetales i pensjon nå som NAV stopper utsending av utbetalingsmelding? Vil jeg forstå hva jeg må gjøre når nettbanken eller NAV endrer sin forside slik at jeg ikke kjenner meg igjen? Det vil neppe hjelpe meg om det lages en bruksanvisning, når jeg med årene trolig ikke forstår språket som brukes, fordi språket opererer i en verden jeg ikke er en del av eller kjenner til.

Jeg har reservert meg mot digital kommunikasjon fra det offentlige. Dette gjorde jeg i 2015, men nå er den reservasjonen ikke gyldig lenger. Jeg vil heller ikke benytte meg av DigiPost. Jeg vil – inntil videre – benytte meg av bankens nettside. Men basert på opplevel

ser i nær familie, er jeg usikker på om jeg fortsatt vil håndtere dette om 10, kanskje 15 år. Fordi:

Satsingen på en digitalisert hverdag for folk flest, betyr at det skapes avstand mellom byrå

krati og bru

ker/kunde. Digitaliseringen rammer det svake menneske – ungt eller gammelt. Og mener det offentlige virkelig at når jeg er 80 år og ikke makter å følge med i utviklinga, så skal mine barn bistå meg i alt og ett som krever IT-ferdigheter? Mange har ikke barn å støtte seg til. Og hva da?

Derfor spør jeg: Hvor lenge skal den digitaliserte fremmedgjøringen fortsette før politikerne forstår at vi må ha digitale løsninger for de som ønsker og behersker det, og parallelle løs

ninger basert på papir og manuelle rutiner for de andre - «det tause mindretall» - som ikke takler IT og som en helst ikke vil høre fra eller om.

Hvordan mener politikerne at samhandlingen mellom privat/offentlig byråkrati og brukerne skal ivaretas for de som faller utenfor IT-verden? Mange faller allerede utenfor og flere vil følge etter bl.a. som følge av at vi lever lenger. At vi lever lenger betyr imidlertid ikke at vi takler digitaliseringen bedre. Fordi – det vi kan i dag vil neppe være relevante ferdigheter om 10-15 år. Hvor stor må avstanden til folket bli, før alvoret blir tatt på alvor?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke