hacklink
18. sep
JERNBANE: Toget på veg fra Hamar mot Ringsaker og Lillehammer. Foreløpig på ett spor. Foto: Trond Lillebo
 
Dobbeltspor avgjørende for vekst på hele Østlandet
Tenk deg at du setter deg på toget, og i løpet av 28 minutter har du forflyttet deg mellom Lillehammer og Hamar. Full utbygging av dobbeltspor gir helt nye muligheter for Innlandet og Østlandet.

En spennende jobb på Hamar, Gjøvik, Lillehammer, Brumunddal eller Moelv vil komme nærmere deg. Vi kan bo og jobbe forskjellige steder i Mjøsregionen og likevel rekke å hente i barnehagen eller spise middag med den som venter hjemme. For å skape et attraktivt, konkurransedyktig og bærekraftig Innland må dobbeltspor bygges hele veien fram – og så raskt som mulig.

Det er avgjørende viktig at statsbudsjettet for 2017 inneholder tilstrekkelige midler til videre planlegging av dobbeltspor nord for Åkersvika i Stange kommune. Jernbaneverket står klare til å gjøre jobben, men må rigge ned den organisasjonen de akkurat har fått på plass hvis midlene uteblir. Vi forutsetter at både regjering og storting tar de økonomiske konsekvensene av lovnadene om at dobbeltsporet bygges fullt ut innen 2030.

Fram mot 2040 vil befolkningen på Østlandet øke med 25 prosent. Det er 650 000 flere mennesker. Valgene vi tar i dag, legger grunnlaget for hvor disse menneskene skal bo. Dersom vi kun får på plass det indre trianglet, forsterkes sentraliseringen mot Oslo ytterligere. Ingen er tjent med at de som har råd til det skal bo i Oslo, og at alle andre skal pendle dit. Vi ønsker heller ikke å være sovebyer til Oslo. Vi må skape sterke regioner utenfor Oslo, hvor folk synes det er spennende å jobbe og bo, og hvor lokale bedrifter har konkurransedyktige vilkår for vekst og lønnsomhet. Da kan vi avlaste hovedstadsregionen.

Full utbyggingen til endestasjonene korter ned reisetiden med opptil 75 minutter. Halvparten av reisetiden spares i det ytre InterCity. Med en reisetid på 28 minutter fra Lillehammer til Hamar, kan hele Mjøsregionen knyttes sammen til ett naturlig arbeidsområde. Med kortere reisetider blir det mer attraktivt for bedrifter å etablere seg, vi vil få flere arbeidsplasser, og vi vil få økt kunnskapsutveksling som fremmer innovasjon og forskning.

InterCity vil bidra til reduserte transportkostnader, økt verdiskapning og sterkere konkurransekraft for bedrifter i hele regionen. Ved å få mer av gods- og passasjertrafikken over på skinner, vil køer, veislitasje og lokale miljøbelastninger reduseres betydelig.

Mjøsregionen, med byene Hamar, Gjøvik, Lillehammer, Brumunddal og Moelv er attraktiv med 200 000 innbyggere, sterke industriklynger, gode kompetansearbeidsplasser og flott natur rett utenfor stuedøra. Dagens regioninterne transportmuligheter gjør samtidig at vi ikke fungerer som ett bo- og arbeidsmarked, noe som reduserer alternativene både for unge som vil bo her og arbeidsgivere som trenger flinke folk.

En dobling av tilgjengelig arbeidsmarked vil firedoble sannsynligheten for at begge parter i et samboerskap kan finne seg en jobb i den regionen de ønsker å bo.

Kun full utbygging av dobbeltspor vil skape regioner som er sterke nok til å avlaste Oslo. Full InterCity må bygges ferdig, noe annet vil være et voldsomt nederlag for hele Østlandet, miljøet og ikke minst alle de menneskene som forventer at vi politikere gjør Østlandet til et attraktivt bo- og arbeidsmarked.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke