buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Dobbeltspor Hamar-Lillehammer grenser til galskap
Som oljeland har Norge blitt så rikt at kostnadsbevisstheten er nede på et lavmål: De som planlegger nye veger og jernbaner tenker nå stort – og dyrt.

Publisert: 27.feb.2019 17:05
Oppdatert: 27.feb.2019 17:14

Undertegnede mener det grenser til galskap, å bygge ny jernbane med dobbeltspor forbi Hamar, Brumunddal og Moelv til Lillehammer.

Hvor langt nordover er det virkelig behov for dobbeltspor? Bare litt forbi Espa, der nytt spor bør ta av fra Dovrebanen, for å komme til banen Hamar-Elverum like øst for Ilseng. Dette med sikte på å gjøre jernbanen gjennom Østerdalen – med ny strekning gjennom Kvikne – til hovedbane mellom Østlandet og Trøndelag.

Jernbane Gjøvik-Lillehammer er et hundre år gammelt prosjekt, som er skrinlagt og tatt opp igjen flere ganger. Dette ble et overkommelig prosjekt, da det skulle bygges vegbru over Mjøsa ved Moelv, som med litt annen konstruksjon ville fått jernbanespor inne i bærekonstruksjon under vegbanen. Nå skal det bygges ny og noe bredere Mjøsbru. Dette er en historisk mulighet for forlengelse av Gjøvikbanen til Moelv, slik at deler av togtrafikken mellom Lillehammer og Oslo kan gå via Gjøvik i stedet for via Hamar.

Hvor mange byer er det i mjøsregionen? Med Hamar + Elverum + Brumunddal i Hedmark, og Lillehammer + Gjøvik + Raufoss i Oppland er det seks, og med Moelv som sentrum i «Mjøsbyen» blir det sju. (Blir er skrevet for å markere at «Mjøsbyen» er framtidig by, og trenger både god vegforbindelse og jernbaneforbindelse over Mjøsa, for å kunne fungere noenlunde som én stor by).

Hvorfor ble hovedflyplassprosjektet flyttet fra Hurumåsen ute ved Oslofjorden til Gardermoen? Ikke på grunn av tåke og litt for å begrense kostnadene; men mest for å unngå å gjøre hele Oslofjord-området til pressområde, og den indre delen av Østlandet til fraflyttingsområde. Hovedflyplass innen rimelig avstand er bra; men ikke tilstrekkelig for å få god utvikling i mjøsregionen: Det trengs også samarbeid i stedet for rivalisering mellom de gamle mjøsbyene samt Elverum, særlig når det gjelder sykehus.

Uttrykket «feil side av Mjøsa» må bli historie, og bare det. Nå gjelder det å stå sammen, for å få veksten og utviklingen Innlandet trenger. Da er mye annet viktigere enn raskest mulig togtur Lillehammer-Hamar-Oslo.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat