16. sep
 
Dobbeltspor i Hamar
Jernbanedebatten i Hamar.

Publisert: 04.mar.2016 04:00
Oppdatert: 04.mar.2016 11:42

Da jeg flyttet fra Oslo til Hamar i 2006, stilte jeg blant annet to spørsmål: Hvor lang tid bruker toget til Oslo? Og hvor ofte går det? Det var tid og frekvens som betydde noe, ikke antall spor inne på stasjonsområdet.

Jernbaneverket har nå fått i oppdrag av Stortinget å lage ei jernbane som gjør at reisetiden mellom Hamar og Oslo er 56 minutter, og frekvensen er hver halvtime. Dette er oppnådd ved å bygge dobbeltsporet fram til Åkersvika.

Å forlenge dobbeltsporet inn til Hamar stasjon har ingen betydning verken for tid eller frekvens. Det å kreve at dobbeltsporet skal nå Hamar stasjon i 2024, er således et helt meningsløst hysteri, som ikke gagner togpassasjerene, men som bare skaper splid og splittelse både i Hamar og i regionen.

Det eneste fornuftige nå er således å samle kreftene slik at vi får dobbeltsporet gjennom Hamar, til Brumunddal og Lillehammer, slik at folk nord for Hamar også får de samme godene og gledene som oss på Hamar. Og dette må skje på en framtidsrettet trase gjennom Hamar som gagner byen, byens utvikling og byens innbyggere.

Hvis ikke Anne-Lise Bakken skjønner dette, ber jeg innstendig om at hun nedlegger «Dobbeltspor snarest», og trekker seg tilbake, for da er aksjonsgruppa hennes bakstreversk.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke