17. sep
Toget: I farta på dagens trase.FOTO: TROND LILLEBO
 
Dobbeltspor med H1
H1 (stort sett langs dagens spor) er det alternativ som med størst sannsynlighet kan utredes og vedtas innenfor tidskravene i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Publisert: 17.mar.2015 04:00
Oppdatert: 17.mar.2015 07:19

MENINGER

I løpet av 2016 må det foreligge ferdig behandlede kommunedelplaner for Hamar, Ringsaker og Stange med et valg av jernbanetrase som kan delta i den harde konkurransen om nasjonale bevilgninger i 2017.

For å holde denne tempoplanen, blir det avgjørende å unngå innsigelser fra nasjonale og regionale myndigheter. Av 22 myndigheter med innsigelsesrett, er det Statens vegvesen, Fylkesmannen, Riksantikvaren og Jernbaneverket som representerer de største utfordringer på veien mot dobbeltspor til Hamar innen utgangen av 2024 og med start i 2018.

Statens vegvesen har ikke forholdt seg til H2 (med lang tunnel og underjordisk stasjon) i sin høringsuttalelse til planprogram. Hvis dette alternativet skal utredes, må vegvesenets krav til konsekvens utredningen behandles og innarbeides etter kommunestyrets behandling 27.mai.

For utredningen av H5 (med stasjon ved Vikingskipet) har Statens vegvesen krevd prissatte konsekvenser for endringer i veisystemet. Dette fordi H5 krever store omlegginger i veisystemet ved kryssingen av riksvei 222, Stangevegen og Riksvei 25, Vangsveien. Fylkesmannen sier at valg av Vikingskipet stasjon (H 5) trolig vil legge mer press på utbygging inntil reservatet og større fare for forstyrelse. Han sier også at det ikke er kurant å få dispensasjon fra verneforskriftene hvis det foreligger realistiske alternativer til inngrep i verneområdet.

H1 ligger inne i gjeldende Kommuneplan for Hamar, og uten at planen ble møtt med innsigelser fra nasjonale og regionale myndigheter. Derfor vil H1 eller en forbedret H1, med tunell under Hamar vest, ha størst mulighet for å innfri den tempoplan som ligger i NTP 2014-2023.

Vi tror ikke at dobbeltspor til Hamar innen utgangen av 2024, kan bli avgjort gjennom en konsekvensutredning og konkurranse mellom H1, H2 og H5. Når statssekretær Aaseth (H) sier at det er lagt opp til en tidsmessig svært ambisiøs planprosess, burde dette legge føringer om en behandling i kommunestyret med minst mulig risiko. Det betyr at H2 må elimineres.

De som mener at det overordnede mål er å få dobbeltspor til Hamar så raskt som mulig, bør slutte opp om H1 og stille krav til Jernbaneverket om å forbedre denne løsningen også i forhold til barrierevirkning mot Mjøsa.

De som mener at en jernbanefri strandsone utenfor Strandgateparken er det eneste og altoverskyggende mål, bør ta seg tid til å lese høringsuttalelsene fra nasjonale og regionale myndigheter som kommer til å avgjøre saken. Skusler vi vekk gullkortet for dobbeltspor, har vi enkeltspor i dagens trase på ubestemt tid uten ei krone fra Jernbaneverket til avbøtende tiltak. Med H1 vil Jernbaneverket betale for Hamars nye sjøfront, en kostnad Hamar kommune ikke kan ta med kommunens økonomiske situasjon.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke