hacklink
18. sep
Dobbeltspor: Samferdselsministeren fra Frp bør i dag være glad for at han ble stemt ned i Stortinget 16. desember 2011, skriver Trygve Slagsvold Vedum.Foto: Trond lillebo
 
Dobbeltsporet var ingen selvfølge
I dag åpner dobbeltsporet mellom Langset og Kleverud. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen bør ved åpningen av dobbeltsporet på Dovrebanen i dag takke for at han og Frp ble nedstemt den 16. desember 2011.

0
Publisert: 12.des.2015 04:00
Oppdatert: 12.des.2015 07:31

MENINGER

Frps Bård Hoksrud avsluttet sitt innlegg i Stortingssalen den dagen med følgende ord: «Jeg vil si at jeg har stor medlidenhet med alle skattebetalerne, som skal betale en regning med blankosjekk for å finansiere en dårlig jernbanetrasé, som vil være et stort inngrep i miljøet, og som jeg tror flertallet egentlig er imot.»

Flertallet var for. Senterpartiet, Ap og SV sikret flertall for Fellesprosjektet E6 – Dovrebanen som var et gigantanlegg med en pris på 8,35 milliarder kroner. De litt over åtte milliardene har blitt brukt til å bygge 21 kilometer firefeltsvei og 17 kilometer dobbeltspor på Dovrebanen. Det at vi kunne kjøre et fellesprosjekt mellom jernbane og vei gjorde at vi som samfunn sparte flere hundre millioner kroner og at anleggsperioden ble mer konsentrert.

Det mange har glemt, eller muligens fortrengt, er at Høyre, Venstre og KrF stemte for å utsette hele fellesprosjektet E6 – Dovrebanen 16. desember i 2011. De gjorde det faktisk i to omganger på samme dag.

16. desember 2011 er en av mine bedre dager i Stortinget. Det var lang tids kamp som lå bak det vedtaket som ble fattet og sett fra mitt ståsted var det avgjørende viktig at vi fikk til et fellesprosjekt mellom vei og bane. Det var E6-utbyggingen som brekkstangen vi trengte for å få startet med dobbeltsporet.

Det er en beinhard kamp om samferdselsmidler og Hedmark har tidligere ikke vært bortskjemt med å komme vinnende ut av disse kampene. Utbyggingen av firefelts E6 og Dovrebanen har vært en av de største for vår region på svært lenge. Det at vi nå har fått åpnet de første 17 kilometerne med dobbeltspor gjør den videre kampen enklere da det alltid er vanskeligere å stoppe et prosjekt som er påbegynt. Skal de investeringene vi nå har lagt inn i dobbeltsporet få full effekt må banen dras inn til Eidsvoll og Hamar.

Vi i Senterpartiet er glad i jernbane og for oss er det en stor dag nå som de første 17 kilometerne på dobbeltsporet jernbane fra Oslo til Lillehammer nå er åpent. I desember 2011 gledet jeg meg over at vi fikk flertall for å bruke 8,4 milliarder til et gedigent samferdselsprosjekt for innlandet. 8,4 svært vel anvendte milliarder som jeg i dag tror selv samferdselsministeren fra Høyre/Frp regjeringen er glad for.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke