Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
JERNBANE: Dagens stasjonsområde i Hamar og strandsonen videre nordover.FOTO: TROND LILLEBO
 
Dobbeltspor:Hvor hopper haren?
Mesterskap i usaklig framstilling, men vil det gavne de politiske partiene eller skyter de seg selv i foten – gang på gang?

0
Publisert: 06.mai.2015 04:00
Oppdatert: 06.mai.2015 07:13

MENINGER

Det blir litt problematisk når diskusjonen og linje alternativer gjennom Hamar til de grader blir maksimert usakelige av enkelte politiske retninger. Spesielt Høyre, Venstre og SV har lagt seg på et nivå som for meg virker patetisk desperat i søken etter velgere.

Nå sist er det Høyres Knut Fangberget som overfor Høyres gruppe i Stortingets samferdselskomite nærmest har presentert det som jernbanen følger Storhamar-stranden hele veien og at jernbanen derfor også i alternativ H1 ødelegger det som blir kalt strandsonen.

Han til og med kommer med en ekspert uttalelse at H1 neppe kan legges i tunell fra bryggeriet og nordover. På hvilket grunnlag kan han påstå dette?

Hvor er strandsonen som alle motstandere av H1 sier blir ødelagt av jernbanen? Jernbanen i dag er nesten ikke i nærheten av noen strandsone.

Jernbanen nordover går forbi det som en gang var havnen eller brygga i Hamar og hvor det i ettertid skjemmes av en asfaltert parkeringsplass.

Videre går sporet en kort strekning forbi Nestle og bryggeriet og i god avstand til Koigen og turveien der. Deretter går sporet rett fram, forbi herr Smebye og etter hvert forbi Maxi, kornsiloen og videre nordover, og er ikke i nærheten av det som kalles strandsonen.

Dagens spor følger videre nordover Furubergstranda, men ikke i noen av alternativene vil jernbanen fortsette der, men i tunell gjennom Furuberget, langt vekk fra noen strandsone.

Dermed, hvor mye av denne strandsonen blir berørt av jernbanen? Svært lite og det lille som blir kan da ikke ødelegge all verden. Noe jernbane må en kunne akseptere. Hamar kan takke sin vekst på grunn av jernbanen. Hadde jernbanen gått langs Mjøsa på vestsiden, hadde vel Hamar ikke vært noen annet enn ei mjølkerampe her på østsiden.

For meg virker det som jernbanen er blitt den store stygge ulven og som forskjellige partier i sin søken etter større tilhenger bruker negativt i sin diskusjon for mer støtte politisk.

Dermed blir begrepet strandsonen misbrukt i debatten om hvor jernbanen skal gå. Jernbanen videre nordover vil ikke gå i nærheten av det som kalles en strandsone.

Spesielt Trond Kjernlie fra SV feiler fullstendig i sin argumentasjon når han gjennom sin usakelighet tyr til en framstilling at det er kun han som har rett - alle andre er idioter. For det første er det merkelig at SV tillater at et av deres medlemmer legger seg på dette lavmålet i diskusjonen, men det er kanskje et speilbilde av hvor SV står i forhold til støtte i folket, langt under sperregrensen. Tror neppe nivået på hans framstilling skaper flere tilhengere, tvert imot.

Når det gjelder Venstre, så virker det som krampa tar dem, i sin desperasjon over støtte.

Og tilslutt, jeg er politisk uavhengig, nettopp på grunn av nivået de politiske partiene har lagt seg på når det gjelder saklighet.

Født og oppvokst i Hamar, og glad for det urbane preget jernbanen gir Hamar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke