hacklink
buy instagram followers
19. sep
 
Dovrebanen taper – øvrige fosser fram

Publisert: 17.okt.2017 13:36
Oppdatert: 17.okt.2017 13:58

Hamar, Innlandet og Dovrebanen er tapere både i statsbudsjettet 2018 og i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029.

Intercity-prosjektet ble behandlet i Stortinget 18. juni 2013 og målene for planlegging og utbygging framgår i Handlingsprogrammet 2014–2023 fra BaneNor.

IC-prosjektet omfattet opprinnelig Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen. Ringeriksbanen ble senere løftet inn som fellesprosjekt med E 16 og gitt statlig regulering.

Indre IC ble definert som Hamar, Tønsberg og Fredrikstad (Seut) med ferdigstilling i 2024. Ytre IC omfattet Brumunddal, Larvik og Sarpsborg (2026) og Lillehammer, Skien og Halden (2030). I NTP 2018–2029 er Lillehammer og Skien utsatt til 2034.

Hamar og Brumunddal er de store taperne, etter at Hamar ble flyttet fra indre til ytre IC. Dette får selvsagt også konsekvenser for Brumunddal.

I Statsbudsjettet for 2018 følges målsettingene for Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Ringeriksbanen opp med planleggingsmidler knyttet til forventet byggestart. Dette betyr at dobbeltsporet når Fredrikstad, Tønsberg og Hønefoss i 2024 og Sarpsborg og Larvik i 2026. Disse prosjektene blir endelig planavklart i 2018 og er nærmest sikret finansiering.

Dovrebanen mangler fortsatt 13 km dobbeltspor mellom Venjar, Eidsvoll- Langset (Minnesund). Departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag om kostnadsramme for eventuell anleggsstart i 2018.

For strekningen Kleverud–Sørli og Sørli–Åkersvika er det ikke nevnt tidspunkt for anleggsstart, kun en gjentagelse av NTP om at planen er Åkersvika i 2024.

Til sammen er det 46 km nytt dobbeltspor som skal planlegges for 255 millioner kroner uten at dobbeltsporet verken kommer til Hamar eller Brumunddal, slik Stortinget fastsatte i 2013.

Planprosessen Sørli–Brumunddal var en oppfølger av Stortingets ambisjon for Dovrebanen. En havarert planprosess i Hamar har gitt Åkersvika som endestasjon for dobbeltsporet i en uforpliktende planprosess og på ubestemt tid.

Så mye å juble for er dette verken for Hamar, Brumunddal eller Innlandet. Dovrebanen er den store taperen i IC-prosjektet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke