buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
 
Dovrebaneutbygging i sneglefart

Publisert: 27.nov.2017 16:53
Oppdatert: 27.nov.2017 16:54

«Firerbanden» Høyre, Frp, Venstre og KrF ble denne uka «enige» om statsbudsjettet 2018. Og i sin redegjørelse sa Høyres Nicolai Astrup blant annet at satsing på veg og jernbane med uforminsket styrke. Det er i hvert fall ikke med storm i kasta. Plussa på litt i forhold til det opprinnelige. Blir ikke mye «grønt skifte» i dette budsjettet, til tross for masse prat om det.

Einar Busterud og Knut Fangberget var på Oslo-tur forrige uke for å prøve å påvirke «Hedmarksbenkens politikere». Det ble stadfestet samme framdrift i planene på Hamar om trase. Ellers ble jernbaneplanleggingen sør i Stange tema i møtet. Der ble forberedende arbeider tidligere i høst avlyst på ubestemt tid. Staten har gjennomført en såkalt KS2 etter vedtak i kommunestyre juni 2016, en ekstern kvalitetssikring.

Den gir anbefalinger om gjennomføring av prosjektet, som særlig gjelder kontraktstrategi og bygging av ny bru over Tangenvika. Dersom dette innebærer at brua blir for dyr, må det i så fall reguleres en ny trasé for dobbeltspor forbi Tangen. Det innebærer en ny reguleringsplan som kan ta år, og som betyr at dobbeltsporet ikke når Åkersvika i 2024. Busterud er utviser bekymring. Det må jeg si meg enig i.

Nå har politikere, regjering, departement trenert utbygging av Dovrebanen i over 10 år. Jeg håper dette prosjektet ikke blir likt storsykehuset – som har verset i og fylte 30 år i år. Det var vel på tide at staten kom på banen med kvalitetssikring nå over ett år etter at forberedende arbeider skulle vært i gang satt høsten 2016 og nå er avlyst og lagt på is uten startdato. At det per nå nevnes spørsmål om kostnader ved brua synes noe merkelig. Prisen på den og godkjenning ligger der fra tidligere.

Jeg sitter her på Tangen og vet at alt ligger klart – faktisk er alle planer ferdige – oppstartstidpunkt for tunnel Kleverud til Espa, brua over til Tangenhalvøya, Tangen nye stasjon – ja hele traseen fram til Sørli. Masse arbeid og utstrakt bruk av konsulenter. Og så avlyst. Jeg håper noen der inne på Løvebakken tar tak og starter opp igjen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat