15. sep
Illustrasjon: Figuren viser Hamarbukta slik vi arbeider for at den skal bli. G er resten av den gamle Skibladnerbrygga, D er den nye. Ved B går kulverten under vann, og mellom B og C er det 100m, noe som gjør at kulverttaket ved C blir 2m under vann sommerstid. Rett utenfor Vangsvegen ved A lukkes kulverten, og vegen til Espern og Tjuvholmen går der over lokket.
 
Drømmer og virkelighet
Lederen i Folkeaksjonen for en jernbanefri strandsone i Hamar skriver i HA 9. august at vi blander drømmer og virkelighet, og vi ødelegger debatten.

Publisert: 15.aug.2017 13:22
Oppdatert: 15.aug.2017 13:23

Han mener tydeligvis at vi skal holde oss for gode til å fremme vårt syn. Han som nå fremmer Øst som alternativ, mener han snakker om virkeligheten.

Er Øst helt uten drømmer og ønsker? Mener han dette alternativet er ferdig utredet? Samferdselsdepartementets ønske om videre utredning av Øst tyder vel ikke på det? Vi også forstår og ønsker Øst mer utredet, siden den planen som kommunestyret stemte på var så ufullstendig. Og den tilleggsutredningen som forelå i juni, synes vi var preget av at BaneNOR hadde fått for lite tid. Det blir spennende å se hva det koster å gi Vikingskipet tilstrekkelige parkeringsplasser, og også hvor mye de kan spare på å selge tomter på nåværende sporområde kontra kjøp av ny grunn foran Vikingskipet. Vi mener en ny utredning er helt på sin plass.

Som Smebye sikkert har lagt merke til, støtter vi ikke BaneNORs planer i tilleggsutredningen. Vi ønsker to endringer:

1. Det nye sporet må legges på østsiden av det gamle over Åkersvika. Det gjorde også Espern Eiendom i sin plan fra januar, og Fylkesmannen anbefalte det som et godt kompromiss. Han er forvalter av Ramsar-området, og når han anbefalte planen, kan han vel ikke være imot den samtidig? Da blir svingen ved Espern utrettet så mye at sporvekslere og plattformer kan flyttes østover.

2. Vi har også bedt BaneNOR om å begrense farten gjennom stasjonsområdet til 80 km/t. Da kan en spare inn minst 150 meter vertikal krumming idet sporene går ned i kulverten.

Disse to endringene vil gjøre at plattformene kan ligge der de er i dag, og da kan kulverten lukkes lenger øst, slik at tilførselsveien til Tjuvholmen og Espern kan gå i forlengelsen av Vangsvegen.

Med disse endringene i forhold til BaneNORs tilleggsutredning vil kulverttaket komme på kote 121 vest i Hamarbukta, og er da allerede 4m under bakken ved ankomst Koigen. Kulverten er da så dyp at den vil komme inn i berg ved Bryggeriundergangen. Da vil den få tunellpåhogg sør for Karl Jemtes gate, og dette kan ligge i Nordvikvegen, og banen krysse mot øst under gammelsporet på sin veg under Bispehaugen. Her ligger det ingen hus. Men viss BaneNOR vil krysse under gammelsporet før Bryggeriundergangen, vil både rundkjøringen, Aslak Bolts gate, og noen hus på vestsiden bli berørt.

Folkeaksjonen, Nåelleraldri og Riksantikvaren gjør det enkelt for seg ved å late som alt ligger fast og er helt konkret. Vi, Espern Eiendom og Fylkesmannen kjemper for det gode kompromiss, og det er det ingen vedtak på enda. Kall det gjerne drøm og ønsketenkning, men vi vil da gjerne gjøre våre meddebattanter oppmerksom på at noen drømmer og ønsker kan bli realiteter, selv om de ikke er vedtatt på forhånd.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke