buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
E6 i grell belysning

0
Publisert: 01.jan.2016 04:00
Oppdatert: 01.jan.2016 03:59

Hva skal vi med 4-felts E6 gjennom Hamar, spør Kathrine Aalstad og Maria Skalleberg i et innlegg i HA 19. desember. Det er et spørsmål flere burde stille seg. Utbygging av E6 er blitt lansert og kjørt gjennom det politiske systemet som et trafikksikkerhetstiltak. Utvilsomt er en veg med midtdeler sikrere enn en veg med kun kvitstripe i midten. Antall tragiske dødsulykker er da også ganske riktig gått ned på strekningen med ny E6. Det forkjempere for firefeltsveg gjerne underslår, er at det er midtdeleren som utgjør forskjellen – ikke antall kjørefelt.

Naturvernforbundet har argumentert for at E6 bør bygges ut til en tofeltsveg med midtdeler og forbikjøringsfelt, og vegskulder bred nok for utrykningskjøretøy til å kunne passere, fartsgrense 90 km/t. En slik nøktern standardheving ville hatt en rekke fortrinn framfor den overdimensjonerte vegen det planlegges for:

∙En fartsgrense på 90 i stedet for 110 ville spart oss for den økningen i CO2-utslipp som uunngåelig følger med en stor kapasitetsutvidelse med fartsøkning. Tidene burde ikke innby til å planlegge for økte klimagassutslipp.∙En to-/trefeltsveg med en total bredde på 12,5-15 meter ville spart hundrevis av dekar matjord i forhold til den planlagte vegen med en total bredde på 38 m (sikkerhetssone inkludert). Tidene burde heller ikke innby til å planlegge for redusert norsk matproduksjon.

Milliardene som frigjøres ved en nøktern utbygging kunne tenkes brukt til andre gode formål. Tre-fire milliarder spart på E6 kunne gitt oss midtdeler og andre trafikksikkerhetsinvesteringer på mange andre strekninger som i dag er ulykkesutsatte, foruten et ukjent antall kilometer gang- og sykkelveger. Eller som Aalstad og Skalleberg foreslår: Forsert utbygging av tospors jernbane til Lillehammer.

Naturvernforbundet i Hamar og omegn

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat