hacklink
17. sep
JERNBANE: Hilde Nyutstumoen understreker at partiet har hatt en klar visjon for Hamar i jernbanesaken.
 
Nyutstumoen slår tilbake mot Busterud i jernbanesaken
Hamar-visjon: En grundig analyse av Hamar Arbeiderpartis agering i jernbanesaken fra 2015 fram til i dag vil vise at partiet har hatt en klar visjon for Hamar.

Publisert: 12.jul.2019 12:17
Oppdatert: 12.jul.2019 12:23

Leder Hamar Arbeiderparti

Hensynet til byutvikling, miljø og gjennomføringsevne, har vært og er fortsatt hovedfokus for partiet.

Vi protesterte mot daværende H1 i 2015 som var en dagløsning som ville rasert store deler av Storhamar og vi krevde en løsning i vest som innebar tunnel senest fra Bryggeriet. Det er selvsagt ikke kun våre protester som har ført til en løsning for vest som nå innebærer en kulvert som bevarer det meste av utsikt og åpning mot Mjøsa fra byen og bevaring og videreutvikling av Koigen. Men uten vår stemme mener vi at det vestlige alternativet hadde vært vesentlig dårligere enn det som nå utredes.

For alternativ øst (daværende H5) ba vi om at løsningen tok hensyn til småhusbebyggelsen i Briskebyen og på Disen. Videre var vi opptatt av jordvern og vernebestemmelser for Åkersvika.

Hamar Arbeiderparti har krevd grundige utredninger som basis for våre interne beslutninger. Partiet landet med stort flertall i medlemsmøtet på den løsningen Bane Nor anbefalte. Derfor stemte vi også for dette alternativet i kommunestyret i desember 2016.

Kommunestyrets subsidiære vedtak om trasé øst i desember 2016 er underkjent av daværende kommunalminister Jan Tore Sanner (H). Det er regjeringen Solberg som har krevd grundigere utredninger av både trasé øst og trasé vest, og det er der vi nå er i prosessen.

I den nye planprosessen har Hamar Arbeiderparti spilt inn de samme krav til løsning som i 2015, men med tillegg av en god og beskrivende visualisering av begge alternativer i forhold til barrierevirkninger. Vi har også stilt kritiske spørsmål til hensettingsspor på Skattumshagan på Hjellum.

Når Hamar Arbeiderpartis krumspring, etter det Einar Busterud mener, fortjener en doktoravhandling, er dette en interessant tanke. Vi tror nok en kommende doktorand vil velge en bredere tilnærming til oppgaven. Blant mange andre interessante fakta er at Busterud i 2015 brøt BBL sitt programfestede velgerløfte om å avvente utredningene.

Vi tenker at en framtidig doktorand på jernbaneprosessen i Hamar vil ha en avklart prosess for Hamar som grunnlag for sine studier. Når og hvis denne engang kommer er vi trygge på at Hamar Arbeiderparti får kreditt for sine interne prosesser og at vi konsekvent har ment at det er både klokt og demokratisk å basere beslutninger på grundige utredninger.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke