Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Ekspertenes råd spriker

Publisert: 17.mai.2017 20:58
Oppdatert: 17.mai.2017 21:38

Hvordan forebygge vanskelige sykdommer som kreft, demens, diabetes, muskulære betennelser og slike ting? Ekspertenes råd spriker jo. Så fikk vi lese at melkefett var sunt her en dag, neste dag var det ikke sunt likevel.

Når det gjelder demens, har vi trodd at dette må gå sin gang, det er lite som hjelper. Men så har det vist seg at det daglige valget av hva en spiser, kan ha betydning. Ved å minske andel frie radikaler i kosten og øke antioksidanter pluss sunt fett som hjernen trenger, viste det seg at en pasient med diagnosen Alzheimer syntes at han klarnet i hodet, han kunne tenke mer klart, fortalte han.

Han tok en spiseskje kokosfett til maten to ganger for dagen. Antioksidantene fikk han i blåbærsmootie, bra med kokte og rå grønnsaker og salat til middagsmaten. Drikke foruten kaffe, var grønn te eller ingefær te og grønnsakjuice. Ellers havregrøt og litt rugbrød med smør.

De som forsker på dette, mener jo at en slik kost også virker forebyggende på de andre sykdommene som ofte følger med alderdommen. Viktig var det det å holde seg unna sukker og søte ting, kunstig søtstoff og raffinert salt. Det har vist seg at ved demens kan hjernen ha et lavere insulinnivå enn normalt, da blir det en slags kobling til Diabetes 2.

For å forklare det enkelt, får ikke hjernecellene dekket sitt behov for brennstoff der insulinet mangler, hjernen trenger jevnlig å ta opp sitt brennstoff gjennom hele døgnet. Selv om insulinnivået er der til å ta seg av sukkeret, er det ikke lurt for skolebarn å gå fastende til de tre førte skoletimene, vet vi. Vil de være våkne og ta til seg lærdom, er det lurt å spise før disse timene. Frisk luft og dyp pust hjelper også.

Men tilbake til demens og Diabetes 2. Et kosthold rikt på fett og proteiner kan erstatte noe av dette brennstoffet hjernen trenger. En bør holde seg til sunne fettsyrer, som det er i fiskefett, linfrø, rapsolje og valnøtter. Så må en unngå syntetiske oljer, bakst og ferdigmat fra industrien, frityrstekt mat og margarin. Svingninger i blodsukkeret kan få kroppen til å lagre fett.

Hvis dette også gir sykdom, bør det ikke være for lenge mellom måltidene skjønner en. Vil en ha god helse i et langt liv, skal en jo helst både trene og ha mye frisk luft. Følge det forskerne sier er jo bra, men gode gener er kanskje viktigst?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke