15. sep
Ingeniørene: Råd til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix
 
Ekspertråd fra Hedmark-ingeniørene
I disse dager forbereder kunnskapsministeren en ny strategi for rekruttering til realfag.

0
Publisert: 15.jun.2015 04:00
Oppdatert: 15.jun.2015 06:54

MENINGER

Det skjer i en tid hvor Norge fortsatt opplever et behov for ingeniører. Mer enn halvparten av norske arbeidsgivere sier det er vanskelig å få tak i kvalifiserte ingeniører, og behovet er aller størst i kommunene: Hver femte kommuneingeniør er over 60 år og bare en av 40 studenter ønsker å jobbe i kommunal sektor, ifølge NITOs undersøkelser.

En ny realfagstrategi blir dermed svært viktig. Denne uken er jeg i Kirkenes sammen med de andre avdelingslederne i NITO. Fellesnevneren for oss alle er at vi er erfarne ingeniører med sterk kjærlighet for faget og rekrutteringen til yrket. Her er våre ekspertråd til kunnskapsministeren om hva strategien hans bør inneholde for å sikre Hedmark og resten av landet realister og ingeniører:

1. Iverksett samarbeid mellom arbeidsliv og skole.

Mer samarbeid mellom skole og private og offentlige bedrifter bør løftes fram som en viktig måte å øke realfagsundervisningens relevans på. Det å møte arbeidslivet, ansikt til ansikt med gode, autentiske rollemodeller er virkelig «tett på». Dersom elevene opplever at de framtidsmuligheter som ligger i realfagene er attraktive, så vil det inspirere til sterkere faglig innsats. Lektor2-ordningen anses som et vellykket eksempel på et virkemiddel for å styrke samarbeid mellom skole og arbeidsliv. NITO mener at denne ordningen fortsatt bør ha en plass i den nye realfagsatsningen.

2. Styrk rådgivernes kompetanse i realfag!

Det å kunne få kjennskap til muligheter som finnes, i nærmiljøet, nasjonalt og internasjonalt ,bidrar til å bedre unges valgkompetanse. Manglende kompetanse om ulike fagfelt hos rådgivere i skolen kan føre til anbefalinger basert på den enkelte rådgivers interesser, forutinntatthet eller kortsiktige konjunktursvingninger, i stedet for anbefalinger til elevenes beste. NITO mener det må utarbeides nasjonale kompetansekrav for karriereveiledere i skolen, og veilederne må ha mer kunnskap om realfaglig og teknologisk utdanning.

3. Sats mer på vitensentrene!

Vitensentrenes rolle som kunnskapsleverandør i skolen er viktig og må styrkes. Gjennom sine opplevelses- og læringsaktiviteter innen matematikk, naturvitenskap og teknologi, bidrar vitensentrene til å gjøre den teoretiske kunnskapen spennende for barn og unge. De regionale vitensentrene har besøk av over 175.000 elever hvert år - de fleste deltar på et pedagogisk tilbud basert på Kunnskapsløftet. I tillegg tilbyr vitensentrene kurs for lærere i nye og effektive undervisningsformer.

Vitensentrene skaper nysgjerrighet og lærelyst innen matematikk, naturfag og teknologi. NITO mener vitensentrene bør ha en sentral rolle i realfagstrategien, sammen med de nasjonale sentrene i matematikk og naturfag og senter for realfagsrekruttering.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke