21. aug
Bil: Elbiler på rekke til lading.Foto: Lise Åserud, NTB scanpix
 
Debattinnlegg: Elbil-folket lever i en drømmeverden
2. mai så jeg at Jørgen Galtestad i Elbilforeningen igjen la fram stolpediagram over elbilers klimagassutslipp med utgangspunkt i dagens strømsammensetning (kraftmiks) i en del land.

Publisert: 08.mai.2019 14:34
Oppdatert: 09.mai.2019 17:29

Tesen som ligger bak at samme strømsammensetning skal gjelde nytt strømforbruk også, beror på en ren teknisk misoppfatning. Jeg ser litt nærmere på strømproduksjonssiden her.

Først er det nødvendig å ha helt klart for seg at enhver kilowattime som forbrukes til ett eller annet formål, må produseres i ett eller annet kraftverk. Det gjelder også for elbiler. En elbil er ikke noe perpetuum mobile som går på strøm som ikke trenger å bli produsert.

Det andre meget enkle faktum det er nødvendig å ha klart for seg, er at svært mange elbiler til sammen bruker svært mye elektrisk strøm.

Er ikke det helt forstått, er det lett å havne i samme felle som fattigkona i folkeeventyret som sanket kvist til sin matlaging og sa: «Bærer jeg den, så bærer jeg den», osv.

Allerede i folkeeventyret ble det klarlagt at den måten å tenke på ikke fungerer. Derfor er det nødvendig å se nærmere på hvor mye mer strøm elbilene vil kreve, og vurdere konsekvensene på produksjonssiden ut fra det.

LES OGSÅ: Dette er det første leserinnlegget fra Per Svardal som satte fyr på den store dieseldebatten i HA

I Norge er det beregnet at elektrifisering av personbilene alene vil kreve 8 TWh strøm. Det vil si sju prosent av Norges strømforbruk i dag. Personbilene bruker om lag en tredel av oljen som går til transport.

Det betyr at full elektrifisering av transport vil kreve et sted mellom 20 og 25 prosent av dagens strømforbruk.

Norge ligger på Europa-toppen i strømforbruk. Vi bruker om lag tre ganger så mye per innbygger som landene lenger sør. Med en transportsektor omtrent som den norske, betyr det at full elektrifisering av transport vil øke Europas strømforbruk med mer enn 50 prosent. Jeg holder meg til et forsiktig overslag på 50 prosent økning. Det forteller mer enn nok om konsekvensene for produksjonssiden.

Spørsmålet er da om Europa og verden er forberedt på den meget store og raske økningen i strømforbruk som elektrifisering av transport, og annet, ville føre med seg. Foreløpig øker verdens produksjon av kullkraft raskere enn fornybarkraft.

LES OGSÅ: Elbilene øker ikke utslippene

I Europa øker ikke produksjonen av ny fornybarkraft raskere enn at med den farten vil det ta mange tiår før fossilstrømmen er ute av dagens elforsyning. Elektrifisering av transport vil forlenge tiden kraftig. Spesielt når atomkraft også er et fyord i mange land, og noen land ønsker å avvikle den helt.

Kort sagt: Elbilentusiastene og Elbilforeningen lever i dag i en drømmeverden milevidt fra de tekniske realiteters verden på produksjonssiden for elektrisk strøm.

Skal transport elektrifiseres må vi først foreta gjennomgripende energifaglige og klimafaglige vurderinger av hvordan det nye store strømforbruket kan dekkes. Og utarbeide og gjennomføre planer for årlig å produsere svært mye mer ny klimavennlig strøm enn det verden har vært i stand til fram til nå.

I dag er det kullkraftverkene som produserer den ekstra strømmen elbilene trenger. Elbilene blir ikke nullutslippskjøretøy før all fossilstrøm er ute av den flernasjonale strømforsyningen de tar sin strøm fra.

LES OGSÅ: Trygve Slagsvold Vedum mener moralisme og «storbypolitikk» rammer eiere av dieselbiler

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke