buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Elbiler: Det er miljømessige fordeler ved å gi rabatt i bomring rundt by.
 
Elbiler må også betale for veiene de bruker
Tilsvar til Bjørn M Andresen i Hamar Arbeiderblad 27.mai.

Publisert: 02.jun.2019 14:09
Oppdatert: 02.jun.2019 14:55

Katrine Aalstads innlegg «Er mer bompenger krise?», var ikke en forsvarstale for elbiler, men et forsøk på å rope et varsku om at valgkampen er i ferd med å havne på feil spor, hvor vi ikke har fokus på å løse den viktigste krisen i vår tid: Klimakrisen.

Elbiler gir mindre lokal forurensning, har lavere CO2-utslipp, og er et skritt på veien til et klimanøytralt samfunn. Men som Andresen påpeker har elbiler de samme negative konsekvensene som fossilbiler på arealbruk, forurensning fra veislitasje og mikroplast fra bildekk, trafikkulykker og sist men ikke minst samfunnskostnadene av befolkningens dårligere helse som konsekvens av en inaktiv livsstil. Helsedirektoratets beregninger viser at samfunnet sparer 25 kroner pr kilometer ved å få en inaktiv person til å begynne å sykle, mens den negative helseeffekten pr kilometer bilkjøring er beregnet til 5,90 kroner.

Elbil bør derfor ikke subsidieres så sterkt at det blir mer attraktivt enn gange, sykkel og kollektiv der dette er mulige alternativer. Elbil kan gjerne betale full pris på motorvei, men det er miljømessige fordeler ved å gi rabatt i bomring rundt by.

I Hedmark etableres det nå bomstasjoner som konsekvens av nye veiprosjekter. Det er ren finansiering av kapasitetsøkning, vedtatt i Stortinget.

Bomringer rundt byer i Innlandet er foreløpig ikke aktuelt. Disse bomringene kommer som følge av bymiljøavtaler, der bompengene går til å finansiere utbygging av bedre kollektivtrafikk, samt infrastruktur for gående og syklende. For Hamar sin del ser det ikke ut til at det aktuelt med noen slik avtale, og vi må derfor fokusere på andre muligheter for å redusere de negative effektene av flere privatbiler i byen. Hamar kommune bør sammen med Statens Vegvesen gjennomføre en byutredning og kartlegge hvilke muligheter vi har for å nå nullvekstmålet for privatbilisme med de virkemidlene vi har tilgjengelig i dag. Dette er for eksempel reduksjon av vegkapasitet, stenging av veger for gjennomkjøring, opprettelse av hjertesoner rundt byens skoler etc.

Så må billistene huske på at de også er tjent med at flere går, sykler og reiser kollektivt. Det gir mindre kø og bedre fremkommelighet, uten at vi må bruke mer skatte- og bompenger på å bygge mer vei.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat