hacklink
17. sep
Elbiler: Flere forutsetninger skal til før elbilene kan betegnes som nullutslippskjøretøy.
 
Elbiler og elektrisk strøm
Erling Falk i Elbilforeningen har innlegg i HA 22. januar om det som fremstilles som elbilens fortreffelighet. Men det bygger på et teknisk faglige grunnlag som er mer enn tvilsomt.

Publisert: 31.jan.2019 13:57
Oppdatert: 31.jan.2019 16:21

Jeg finner det naturlig å begynne med Norge. Norske overskuddsstrøm eksporteres til naboer. Der har den akkurat samme funksjon som deres egenproduserte fornybare strøm. Den reduserer deres behov for fossilstrøm, og dermed deres klimagassutslipp. Denne klimagassreduserende effekten blir borte når vi i stedet velger å bruke overskuddsstrømmen til å kjøre elbil med i Norge. Men denne effekten utgjør debet i klimagassregnestykket omkring skiftet av strømanvendelsen. Å utelate debet i det regnestykket, er det samme som å utelate debet i et økonomisk regnskap, og vise fram bare kredit. Det er ren juks.

Et meget underlig postulat er også at strømsammensetningen ved økt strømforbruk vil bli akkurat den samme som de enkelte lands strømsammensetning før det økte forbruket startet. Den tekniske konsekvensen av det, er at når strømforbruk øker må kraftverkene i systemet, fossilkraftverk, fornybarkraftverk og atomkraftverk, alle produsere prosentvis like mye mer. Bare slik ville strømsammensetningen kunne holdes uforandret. Økt forbruk kan imidlertid ikke styre økninger i strømproduksjonen i enkeltkraftverkene på den måten. Det er derfor veldig feil.

Riktig forklaring er at kraftmiks endrer seg med forbruk. Og riktig spørsmål å stille, er hvem i strømforsyningen som kan produsere strøm til det nye forbruket. I strømforsyning med fossilkraft, som Norge også er så tett knyttet til, vil fornybarkraftverkene og atomkraftverkene produsere etter evne. Vind, vær, produksjonskapasitet, og tilgang på biobrensler, bestemmer hva de kan yte. Fossilkraftverkene må produsere differensen mellom forbruket og det fornybar- og atomkraftverkene kan bidra med. Det betyr naturligvis strøm til økt forbruk til elbiler også.

Et meget stort problem har liten oppmerksomhet. Verdens elektrisitetsforsyning består av to tredeler fossilkraft, og mengde ny kullkraft øker raskere enn mengde ny fornybarkraft. Full elektrifisering av transport i for eksempel Tyskland vil kreve at produksjonen av elektrisk strøm øker med 50 prosent.

Samtidig inneholder dagens strømforsyning allerede 50 prosent fossilstrøm. For at Tyskland skal kunne gjennomføre full elektrifisering av transport og så få en strømforsyning uten klimagassutslipp, vil Tyskland måtte øke sin produksjon av ny fornybar- og atomkraft med om lag like mye som landets hele strømproduksjon i dag. At det vil kunne skje raskt med dagens tempo i bygging av ny fornybarkraft, er utelukket.

Verden har ikke elektrisk strøm til å elektrifisere transport i dag. Å prøve å presse inn mye strøm til elbiler i verdens meget fossilavhengige strømforsyning, har to effekter. Det vil både øke behovet for fossilstrøm underveis, og det vil forlenge tiden før fossilkraften er ute av strømforsyningen.

Den klimavennlige, og aller raskeste, måten å gjøre dette på, er først å gjøre strømforsyningen i de sammenknyttede nettene landene er deler av, fri for klimagassutslipp. Når det er gjort, kan vi begynne å elektrifisere transport i samme tempo som det skaffes ny fornybar strøm. Først da vil elbilene kunne betegnes som nullutslippskjøretøy.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke