Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
ELBIL: Dette skiltet viser til en parkeringsplass som er reservert for lading av elbil.Foto: Erlend Aas, NTB scanpix
 
Det haster ikke med elbiler
Tre kommentarer til Mari Qviller i Natur og Ungdom.

Publisert: 11.feb.2019 13:40
Oppdatert: 11.feb.2019 13:50

Først dette med kraftmiks. I mitt innlegg skrev jeg at betingelsen for at kraftmiks i nytt forbruk av elektrisk strøm skal være den samme som kraftmiks før det nye forbruket startet, er at da må alle typer kraftverk i systemet øke sin produksjon prosentvis like mye. Det betyr videre at alle typer kraftverk må sitte med unyttet kapasitet som de kan sette inn når forbruk øker. Og går vi andre veien. Reduseres forbruk, må alle typer kraftverk redusere sin produksjon prosentvis like mye.

Heldigvis styres ikke verdens elektrisitetsproduksjon med konstant kraftmiks som mål. Av klimahensyn er det viktig at fornybarkraftverkene og atomkraftverkene hele tiden produserer så mye de er i stand til å yte.

Etter som det ikke strekker til, er det fossilkraftverkene som må dekke det nye strømforbruket til elbiler og elferjer også. Det gjelder hele verden. Postulatet om at kraftmiks holder seg konstant uavhengig av forbruk, er en strømteknisk absurditet. Og det er en strømteknisk absurditet som har store negative klimakonsekvenser når den brukes som det teoretiske grunnlaget for klimatiltak.

Jeg skrev også om at dersom Tyskland elektrifiserer sin transportsektor, vil det alene kreve at de øker sin strømproduksjon med om lag 50 prosent av dagens. Sammen med de 50 prosentene fossilstrøm i eksisterende strømforsyning, må Tyskland skaffe omtrent like mye ny fornybarstrøm og atomkraft som hele sin nåværende strømproduksjon. Tyskland og Danmark er ledende i Europa når det gjelder ny fornybarstrøm, og øker i dag fornybardelen med om lag en prosent av total strømproduksjon i året. Med den farten vil det da ta Tyskland om lag 100 år før all fossilstrøm er ute av strømforsyningen. Dobler de farten vil det ta om lag 50 år.

Derfor haster det ikke på noen måte å elektrifisere transport. Først trenger vi et fast grep om utfasingen av fossilstrømmen i dagens strømforsyning i alle land. Når vi har fått realistiske tidsplaner for den utfasingen, og begynt å se slutten på den svært omfangsrike prosessen, vil det være naturlig å starte forberedelsene til elektrifisering av transport. For ikke å forlenge behovet for fossilkraft da heller, vil det være viktig å begrense elektrifiseringen til den mengde ny fornybarkraft, eller ny atomkraft, som årlig kan skaffes til det formålet.

Til slutt vil jeg gi uttrykk for min glede over engasjementet til Natur og Ungdom. De tar opp problemstillinger vi som lenge har levd det gode høyenergiforbruksliv gjør mye for å unngå å ta inn over oss: At skal vi gjøre noe som virkelig monner i forhold til klima, så må vi kraftig redusere vår energibruk.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke