17. sep
Rørosbanen: Bør elektrifiseres snarest, skriver Ole R. Østby.
Foto: Bjørn-Frode Løvlund
 
Elektrifisering av Rørosbanen snarest
Trond Kjernli hadde et interessant innlegg i HA 28. januar. Endelig en som har skjønt problemstillingen.

Publisert: 03.feb.2016 04:00
Oppdatert: 03.feb.2016 09:42

Han skriver at både elektrifisering av Rørosbanen og dobbeltspor til Lillehammer er viktige prosjekter. Han mener at dobbeltspor til Lillehammer er viktigst. Men Jernbaneverket mener at elektrifisering av Røros- og Solørbanen er viktigst. De leverte i desember en rap

port til Samferdselsdepartementet hvor de anbefaler at disse banene blir elektrifisert innen 2023, altså ett år før dobbeltsporet til Hamar skal stå ferdig, og sju år før dobbeltsporet til Lillehammer er planlagt å stå ferdig. HA har latt være å omtale Jernbaneverkets rapport redaksjonelt.

Kjernli skriver at hvis Rørosbanen blir elektrifisert, vil mye av godstrafikken kunne overføres fra Dovrebanen til Rørosbanen, og det blir ikke noe akutt behov for dob-beltspor fra Hamar til Lillehammer. Han skriver videre at det vil ha en hake ved seg: Det vil ikke gi Innlandet det løftet som Innlandet trenger. Det vil ikke gi økt attraktivitet og økt vekst i Innlandet. Dette er kjent retorikk som går hjem hos mange.

Bakgrunnen for bygging av dobbeltspor er å knytte byene på Østlandet tettere sammen og gjøre det lettere å dagpendle mellom dem. Reisetiden vil bli betydelig kortere, og folk vil for eksempel kunne bo i Hamar eller Lillehammer og arbeide i Oslo.

Dermed vil presset på Oslo avta, mener man. Hensikten med dobbeltsporet er altså først og fremst å legge til rette for økt dagpendling. Det er en helvetes tilrettelegging preget av «blårussens» ideer om arbeidskraftens mobilitet og markedsliberalisme.

I et innlegg i HA 12. januar spør Ole Elias Holck aksjonsgruppen «Dobbeltspor snarest» hvordan de mener at en dobbeltsporet jernbane best vil bidra til livs-utfoldelse og livskvalitet i byen. Dobbeltspor til Hamar og Lillehammer handler vel om noe mer enn behagelig togreise i høy hastighet? Det handler om å bygge Norge, ikke bare jernbane, skriver Holck. Det er en betimelig påminnelse.

Det handler også om å se 25–50–100 år fram i tid – uten politikerbriller. Klimakrisen er et faktum, verdensøkonomien er i krise, den norske oljenæringen tar snart slutt og Norge er blitt et fattigere land. Velstandsutviklingen vil stanse – uansett om vi kjører halvfulle pendlertog til/fra Lillehammer.

Vi må elektrifisere Røros- og Solørbanen snarest slik Jernbaneverket foreslår. Gods-trafikken kan da som nevnt ovenfor, overføres til Røros- og Solørbanen, og bygging av dobbeltspor gjennom Hamar blir unødvendig. Hedmark er landets største skog-fylke, og Røros- og Solørbanen går gjennom store skogområder.

Skogen er en viktig ressurs som kan bidra til vekst etter at oljealderen er over. Den har mulighet til å bli «den nye oljen». Skognæringen kan således bidra til flere arbeidsplasser i distriktene. Det skal jo bo folk på bygdene også. Investorer, igangsettere og politikere må våkne.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke