Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
UAKTUELT: Alternativ Midt (stasjon under CC/Rådhuset) er helt uaktuelt, tatt i betraktning alle kjente rammebetingelser.
 
Elsker ingenav altenativene
Jernbanen: Jeg tror ikke på Gud, men sverger heller ikke til fanden.

0
Publisert: 24.jul.2015 04:00
Oppdatert: 24.jul.2015 07:08

trond Kjernli, en lokal SV-er, bestilte 14. juli i HA et innlegg av meg som skulle handle om hvorfor vi hamarsinger skal elske og ære dobbeltsporet jernbane inntil døden skiller oss ad. Han ønsker seg en kjærlighetserklæring fra min side, god og varm, til mitt kjære H1.

Det er to forhold knyttet til denne anmodningen som forundrer meg. At en SV-er er av den oppfatning at jeg har et kjærlighetsforhold til ett av alternativene, er ikke ett av disse to forhold som forundrer meg. Jeg elsker ingen av alternativene, mitt følelsesliv har ingen befatning med det kommende sporvalg.

Kjernlis hovedpoeng er at han lurer på hva jeg vet som ingen andre vet. Svaret på det er enkelt: ingenting. Jeg tror jeg vet omtrent nøyaktig det samme som Kjernli og flere andre, men vi vurderer ting forskjellig. Jeg tror sterkt på at hvis vi fortsatt skal snakke om dobbeltspor til Hamar i 2024, så er alternativ Midt(stasjon under CC/Rådhuset) helt uaktuelt, tatt i betraktning alle kjente rammebetingelser.

Jeg tror ikke på gud, men sverger heller ikke til fanden. Hvis det er noe jeg har sitert som ikke stemmer, så opplys meg, Kjernli. Du sier jeg leser bibelen som fanden gjør. Om det er opp-ned eller bak-fram er jeg litt usikker på. Men det jeg er helt sikker på er at jeg ikke har klippet og limt med bibelen som utgangspunkt.

Det andre jeg er litt forundret over er at Kjernli nærmest slår fast at alternativ Midt kommer til å skli gjennom Østbyen uten særlige konsekvenser. Har Jernbaneverket sagt noe om dette som bare Kjernli har fått med seg? Eller som Folkeaksjonen sier om dette alternativet: Mindre ulemper for bydelen?

Alle som har vært på en byggeplass vil, uten at Jernbaneverkets uttrykte oppfatning foreligger, forstå at en ny stasjon under rådhuset/CC høyst sannsynlig vil medføre drastiske endringer for denne bydelen.

Nå er det verken jeg eller Trond Kjernli som kommer til å avgjøre dette. Men jeg føler meg trygg på at det er Trond Kjernli som til slutt blir sittende med svarteper. Når dimensjonene kostnader, kvalitet/funksjonalitet og tid åpenbarer seg, må Kjernli samle sammen troppene sine og ta et vanskelig valg: Går vi for en ubestemt utsettelse, eller ønsker vi dobbeltsporet og en ny fart på utviklingen i Innlandet velkommen i 2024?

Dette vet jeg selvsagt ikke, men politikk handler sjelden om eksakt vitenskap. Vel så ofte handler det om å legge sammen 2+ 2 og håpe på tallet 4, ikke 5. Hvis man da ikke har tenkt å fortsette kampen på plenen foran Stortinget. Noen av oss har erfaringer med akkurat det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke