Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
En annen kulvertløsning?

Publisert: 09.feb.2017 19:08
Oppdatert: 09.feb.2017 19:22

Mange, deriblant fylkesmannen, går inn for K1-3b (vestalternativet med kulvert), men med «en annen løsning på kulvert og nedbygging av Hamarbukta» i følge HA 28.1. Det ønsket deles av mange som ikke ønsker K3 øst hovedsakelig pga manglende jordvern og usentral beliggenhet.

Problemet med vest er kjent. Alternativene hindrer i varierende grad utsynet over Mjøsa. Kulvertløsningen mest med en høy vegg som blokkerer. Broalternativet som forstyrrer visuelt, men også «audioelt» med støy fra forbipasserende tog.

Hvordan gjøre kulvertløsningen akseptabel? Svaret må være et kompromiss mellom Bane Nors løsning, som tilgodeser det jernbanetekniske 100 prosent og et som hensyntar Hamars krav til landskapsbilde, nær- og kulturmiljø. Mange har vært inne på at sporene må senkes. Ikke bare fra et startsted nær Mjøsa, men allerede innefra stasjonen. Da betyr valgt utgangshøyde på sporene mye. BaneNor går inn for å benytte kote +128,0 (ved Espern) og Hamar kommune foreslår å benytte +127,0 som høyeste nivå. Til dette er 200 årsflommen definert som kote +126,6 og, om hensyn tas til flomreguleringsmulighetene, som kote 125,6.

BaneNor mener at å senke banen inne på stasjonsområdet vil koste for mye. Men er det da mulig å kompensere ved å redusere andre kostnader? Om traséen videre nordover (til Maxi) kan erstattes av en annen, kan det redusere kostnadene. Det fordi sporene her må ligge i en kulvert på grunn av for liten fjelloverdekning. Noe som vel er en dyr løsning.

Mitt forslag er å se på om nordgående trasé fra stasjonen kan svinges innover i Hamarbukta, slik at den som kulvert passerer under eksisterende toglinje ved garasjene vest for Skappels gate 2, og deretter nordvestover som tunnel i fjell mellom Heidmannsgate og Høyensalgate retning Jessnes.

Begrunnelsen er at partiet mellom de to gatene utgjør et høydedrag helt nede fra banen og nordvestover. Da virker det sannsynlig at det ikke er så dypt til fjell her. Jeg har sendt spørsmål til BaneNor om det er foretatt grunnboringer her, men har ikke fått svar.

Om denne traséen kan tilfredsstille geotekniske og jernbanetekniske krav vil den antakelig bli vesentlig billigere, regnet fra stasjonsområdet til fjellpåhugget, enn den som nå foreligger. Videre blir traséen mindre sjenerende sett fra byen fordi den kan legges mye dypere. Den berører heller ikke Skibladnerbrygga eller Koigen og heller ikke bygg og installasjoner videre langs eksisterende trasé.

Med andre ord - bare fordeler, om denne traséen kan benyttes. Jeg oppfordrer derfor Hamar kommune og BaneNor om å vurdere/undersøke dette forslaget, som en alternativ trasé over Hamarbukta.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke