Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Jernbanen: Toget på veg langs Furubergstranda til Lillehammer på ett spor. Bør det fortsette med det i mange år til?FOTO: TROND LILLEBO
 
En avsporing i debatten

0
Publisert: 22.aug.2015 04:01
Oppdatert: 22.aug.2015 04:01

5. august hadde jeg et leserinnlegg i HA med tittelen «Ta tenkepause fram til 2024». Jeg skrev at kommunestyret ikke bør velge trasealternativ til neste år, men bare vedta at dobbeltsporet skal bygges fram til Hamar stasjon, og ta en tenkepause fram til 2024 før man bestemmer seg for eventuell videreføring til Lillehammer. Innlegget avfødte et tilsvar fra Geir Bjørnar Smebye i «Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone». Han mener forslaget er en «total avsporing av debatten». Jeg vil ikke gå inn i den diskusjonen.

Beslutningen om å bygge dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien ble tatt før 2009. Det er planlagt å stå ferdig til Hamar i 2024 og til Lillehammer etter 2030, altså henholdsvis 15 og 20–25 år etter at prosjektet ble vedtatt. Forutsetningen for satsingen var forventning om fortsatt velstandsvekst og sterk befolkningsvekst – også i Innlandet.

Men det har vist seg at størst befolkningsvekst har vært i kommunene nærmest Oslo, og bare beskjeden vekst nord for Eidsvoll. Ifølge SSBs befolkningsframskriving vil Hamar ha bare 32.000 innbyggere i 2024. Særlig flere er det ikke plass til uten nedbygging av dyrket mark. Lillehammer har enda lavere befolkningsvekst. Grunnlaget for dobbeltsporet er ikke lenger til stede slik som i 2009.

Verden har forandret seg dramatisk de siste årene. Global oppvarming og klimaendringer med naturkatastrofer og matmangel vil slå inn for fullt også i Norge. Velstandsutviklingen vil ta slutt, og vi må innstille oss på nullvekst og arbeidsledighet. Det vil bli kamp om ressursene, og vi vil ikke få råd til å bygge ut dobbeltsporet slik man drømte om i 2009. Og behovet vil heller ikke være der; folk vil innrette seg slik at de unngår pendling. «Arbeidskraftens mobilitet» vil ikke lenger være så viktig.

De fleste politiske partier i Hamar har nå signalisert hvilke(t) alternativ for jernbanen gjennom byen de går inn for. Det synes umulig for det nye kommunestyret å få flertall for ett av alternativene. Alternativene Midt og Øst tilfredsstiller dessuten ikke Jernbaneverkets krav om at jernbanestasjon skal ligge i dagen, i byens sentrum og være billig. Dermed vil Jernbaneverket, med ryggdekning i Stortinget, kunne trumfe igjennom alternativ Vest.

Jeg gjentar «avsporingen»: Neste år bør kommunestyret vedta at dobbeltsporet bare skal bygges fram til Hamar stasjon i første omgang, og ta tenkepause til 2024 før man bestemmer seg for eeventuell videreføring til Lillehammer.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke