Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
 
En bærekraftig utvikling?

Publisert: 08.mai.2017 15:40
Oppdatert: 08.mai.2017 16:14

I følge FN skal bærekraft bety at vi overleverer kloden i en tilstand som gjør det mulig for våre etterkommere å få dekket de samme behovene som oss. Med klimaendringene som vi er vitne til i dag og som det store flertall av forskere går god for, står det dårlig til med bærekraften. Her på berget har vi kanskje ikke så mye å være redde for. Norske klimaflyktninger blir det få av. Men hvor egoistiske skal vi være?

Selvfølgelig kan ikke flyreiser få all skylden for temperaturøkningen. Men de bidrar i klimaregnskapet. Den kraftige utbyggingen av Gardermoen er nok bare det første steget mot en tredje rullebane som betyr enda større vekst i flytrafikken. Et raskt søk på internett viser at det daglig går ca 60 fly fra Oslo til Trondheim og Bergen (og like mange tilbake) mens antall togavganger mellom Oslo og de to byene kan telles på en hånd.

I tillegg kommer selvfølgelig andre innenlandsruter og langdistanseflyginger til utlandet. Dette vitner ikke akkurat om at luftfarten kan assosieres med bærekraftighet. Men denne flytrafikken er altså ikke stor nok. Her må det utvides for å nå det uttalte målet om å bli den største flyplassen i Skandinavia.

Argumentet om at flytrafikken bare forårsaker fem prosent av de totale norske utslippene kan virke overbevisende, men det tilsvarer likevel ca. tre millioner tonn såkalte CO2-ekvivalenter, og om man tar hensyn til de skarve fem millioner i kongeriket, blir det mye i gjennomsnitt per innbygger.

Denne prosentargumentasjonen er som å høre oljeutvinningsfantastene: Norges utslipp fra oljesektoren utgjør en forsvinnende liten del av det globale utslippet. Derfor er det legitimt å fortsette utvinningen, ja til og med å øke den. Dessuten er jo den norske oljen så mye renere enn andre lands, hevdes det.

Det er bra at Avinor er opptatt av å begrense utslippene og søker etter måter å gjøre det på, innblanding av biodrivstoff i flybensinen og forskning på elektriske fly. Men dette kan bare skje om mange år. I mellomtiden legges det altså til rette for vekst i luftfarten. Leve galskapen!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke