Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
BOMRING: Ingen liker bompenger, ikke jeg heller, skriver Einar Busterud. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
 
En bomring er ingen Hamar-sak
Bompenger: Formålet er å få tilgang til statlige penger og virkemidler for å dempe noen av ulempene i kjølvannet av bompengene Fremskrittspartiet nå innfører.

Publisert: 02.okt.2018 09:32
Oppdatert: 02.okt.2018 16:45

«Bomring rundt Hamar», skriver HA. Det kunne like gjerne stått «Bomring rundt Brumunddal» eller Stange, Moelv og Lillehammer. For bommene kommer med E6, de er vedtatt av Stortinget og lokalt for lengst. I vårt område blir det bommer ved Jønsberg, Vien, Bergshøgda og Økelsrud. I tillegg får lokalvegen mellom Hamar og Brumunddal bommer på Bergshøgda og Snarud. Fordi E6 også er en lokalveg er det ikke bare de som skal til Hafjell og Trondheim som må betale, det må dessverre også lokalbefolkningen. Både på E6 og lokalveger. Nå er spørsmålet å få dempet virkningene.

LES OGSÅ: Bomring rundt Hamar - en dårlig idé.

LES OGSÅ:  Hamar kan få bompengering.

Hvorfor HA velger å vinkle denne saken som en «Hamar-sak» er det grunn til å spørre om. Det skjer uansett mot bedre vitende. Jeg snakket med HAs journalist på lørdag og forklarte at «dette er en sak som gjelder hele mjøsområdet», og det framgår også nede i teksten. Men journalisten hadde fått beskjed om å «gi det en Hamar-vinkling.» Hvis formålet med vinklingen var å få framstille dette som et vedtak fattet av åndsforlatte lokalpolitikere i Hamar kommunestyre, så var det relativt vellykket. Slik setter selvsagt fyr på Facebook-dyret en lørdagskveld, og HA trykker mandag noen av de mer reflekterte gullkornene som avisen har utløst. Muligens som en understrekning av avisens samfunnsoppdrag.

Til overmål får Frp og Tor André Johnsen stå fram som bilistenes frontkjemper i HAs artikkel. Ikke noe parti har stukket fingrene dypere i Hedmark-bilistenes lommer enn Frp. Det er et Frp-ledet departement med en Frp-statsråd i spissen som nå krever bomavgift for å kjøre til Biltema på Olrud. Og som krever betaling fra alle som bruker E6 for å komme seg på jobb. Og det er Frp som bestyrer bypakkene som Johnsen geberder seg over. Han sitter til og med i transportkomiteen på Stortinget og har disse til jevnlig behandling.

Cirka 60 milliarder kroner har Stortinget bevilget til «bypakker» i inneværende Nasjonal Transportplan. Pengene går primært til bedre kollektivtransport, gang- og sykkelveger. Oslo får det aller meste sammen med de andre storbyene, men milliardbeløp går også til Østfold-byene, Drammen/Kongsberg og Grenland. Ikke ei krone til Innlandet. I øyeblikket er det slik at Hamar og Hamar-regionen får alle ulemper og utgifter med bommer, men ingen av fordelene i form av bedre framkommelighet for de som vil slippe unna bomavgiftene ved å bruke buss, sykkel eller bena.

For at Innlandet også skal få tilgang til bypakker og milliardene som Johnsen gavmildt strør ut over landet (med unntak av området han selv er valgt fra), har Hedmark og Oppland fylker tatt initiativ til arbeid for å få en samordnet areal- og transportplanlegging rundt Mjøsa. Dette innbefatter 10 kommuner, deriblant Hamar, Elverum, Lillehammer, Ringsaker, og Gjøvik. Arbeidet er så vidt i gang, men formålet er å få tilgang til statlige penger og virkemidler for å dempe noen av ulempene som kommer i kjølvannet av bompengene Frp nå innfører. Hva som kommer ut av arbeidet er for tidlig å si, men vedtakene vil omfatte hele mjøsregionen. Også eventuelle bomstasjoner. Dette er ikke et Hamar-tiltak slik HA prøver å framstille det.

Ingen liker bompenger, ikke jeg heller. Derfor prøver vi å kjøre eller parkere der det er gratis hvis ikke omvegene blir for store. Den store usikkerheten med bompengeringen på E6 er om bilistene nå vil begynne å kjøre bakveger, lokalveger og bygater i stedet for på E6. I så fall vil det føre til utrygge skoleveger, økt miljøbelastning og mindre trivelige boligområder. At dette blir resultatet uttrykte jeg bekymring for i HA allerede i februar 2016. Det kan vi i så fall ikke sitte rolig å se på. Hensynet til liv og helse går først.

Men aller viktigst nå er å gi folk mulighet til å slippe bomutgiftene ved å tilby andre og rimeligere måter å ferdes på. Med kollektivtransport eller egen muskelkraft. Innføringen av el-sykkel for eksempel har gjort sykkelen til et alternativ for langt flere. Og som HA har påpekt på lederplass; forholdene for syklende må bli bedre. Prosjektet «Mjøsbyen» kan være et av svarene avisen har bedt om.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke