17. sep
 
Hamar – «en by som mange vil bo i og flytte til»
Så sant som det både er sagt og skrevet. Men dette er ikke noe nytt.

Publisert: 18.okt.2017 14:05
Oppdatert: 18.okt.2017 14:27

I årene 1900–1947 var Hamar de «6000 borgere by» – da grunnen ikke tillot mer vekst. Hamar by hadde i 1969 ca. 15.000 innbyggere, og de store endringene kom i etterkrigsårene.

Først med noen små byutvidelser – og så med sammenslåingen med tidligere Vang kommune på begynnelsen av 1990-årene.

Hamar har nå ca. 30 000 innbyggere.

Hamars rådmann, Bjørn Gudbjørgsrud, har i sitt debattinnlegg i HA 27. september etter min mening noen klisjépregede utsagn, og han beveger seg i nevnte innlegg, som i flere tidligere avisinnlegg i grenseland mellom politikk og byråkrati.

En balansegang som kan være vanskelig, men som krever varsomhet og respekt for vårt folkevalgte system og demokrati.

Grunnen til rådmannens store «debattiver» nå – er arbeidet med ny kommuneplan.

Når det gjelder framtidig arealbruk, synes rådmannen å mene at det kan bli nødvendig å bygge boliger og næringsbygg på dyrket mark og kanskje også inn på noen av de verdifulle friarealene som omkranser bysentrum.

Tidligere hadde vi noe som ble kalt «jernringen», men den hører vi lite om nå. Er den rustet og i ferd med å gå i oppløsning?

Hvor er respekten for noe av den flotteste matjorda i Norge, som vi har her i Hamar-området?

Ved sammenslåingen med tidligere Vang kommune var hovedargumentet at Hamar etter sammenslåingen ville få rikelig med arealer til ulike formål – blant annet ved «foten» av Vangsåsen og i andre områder i tidligere Vang kommune.

I årene etter sammenslåingen har det skjedd relativt lite når det gjelder å legge til rette for boligbygging og næringsutvikling i den nye delen av Hamar. Infrastruktur, offentlig transport og butikker mangler.

Rådmannen synes også å være opptatt av klima, og jeg vil da komme med et konkret forslag om å forby tomgangskjøring av motorer på personbiler, lastebiler og busser så langt dette er fornuftig og gjennomførbart.

Forslaget koster lite å gjennomføre, og Sverige har for mange år siden innført ordningen både på småsteder og større steder.

Når det gjelder Hamars innbyggere, viser erfaringene de senere årene at folk kommer fra mange kanter av landet for å bo i Hamar-området.

Langsiktig arealplanlegging og annen arealplanlegging er viktig, men det er også viktig å huske på at Hamar er attraktiv som bosted på grunn av gunstige klimatiske forhold, nærhet til Mjøsa, Vangsåsen og andre friarealer og oversiktlige og gode forhold for øvrig.

Jeg vil avslutte dette debattinnlegget med en sterk oppfordring til våre folkevalgte om å være svært tilbakeholdne med å bygge ned vår flotte matjord, enten det gjelder tomter til boliger, næringsbygg eller jernbaneutbygging.

Noe fortetting kan kanskje tåles, men vi ønsker ikke høyhus som i storbyene!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke