Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Sentrum: Hamar sentrum, dødt og ødelagt.
Foto: Trond Lillebo
 
En debatt som vil gå inn i uendeligheten
Den evinnelige og ødeleggende debatten om hvor haren hopper eller - hvor jernbanen skal gå. En debatt som kommer til å gå inn i uendeligheten.

Publisert: 23.jun.2016 04:00
Oppdatert: 23.jun.2016 10:08

Hvorfor er politikerne feige når det gjelder hvor haren hopper eller hvor jernbanen skal gå? Det virker som de er mest interessert i sine egne posisjoner – på en måte så er det en form for valgkamp de holder på med.

Les også: En takk til kommunestyret

Nå har jo Hamars politikere en lang tradisjon i å ødelegge byen;

- Sovjet-blokkene ved Stortorvet, hvor det opprinnelig var noen flotte bykvartaler med fantastiske bakgårder.

- Det opprinnelige 8-metersplanet/Hamar brygge som i dag er en asfaltplass med parkering og en sementmolo, og som motstanderne av tog og jernbane kaller strandsonen -for å etablere følelser.

- Hamar sentrum som er dødt og ødelagt som handelsområde ved etablering av, først Maxi og siden CC stadion.

- Raseringen av Hamar Park med kafe/restaurant i dragestil sammen med en vaktmester bolig i samme stil OG en flott andedam som ble fylt igjen (men som nå er gravd opp igjen, og som kun er en skygge av hva den var). Et flott område som ble brukt av Hamars befolkning, men i dag er en vits av hva parken var…

- Jeg kan sikkert nevne mer, men lar det være…..

Det er ingen nålevende personer i Hamar som har opplevd strandsonen i det som i dag er Hamar brygge/det opprinnelige 8-metersplanet.

Hvor var folk og mening den gangen da Hamar brygge/8-meters planet ble utfylt og siden asfaltert?

Hvor var folk og mening den gangen da Erling Vold fikk bygge fabrikk på jernbanebrygga, midt i utsikten til Mjøsa?

Hvor var folk og mening den gangen da Koigen gikk helt inn til jernbanelinjen og var en steinfylling?

Hva er problemet med at jernbanen har en sentral plassering i Hamar? Det er jo ett av Hamars fortrinn at vi har en sentralplassert stasjon i byen og som gjør at byens sentrum er attraktivt. Det er jo litt eksotisk og ikke minst litt europeisk urbant preg at vi har jernbane i byen.

Hvorfor ikke bruke kreftene på å få til en spennende løsning med vest alternativet. Jeg er sikker på at hvis det ble utlyst en idekonkurranse om dette alternativet, vil Jernbaneverket få masse ideer på hvordan dette alternativet kan bli løst på en fornuftig og akseptabel måte.

Det er mer hjertet som er i fokus i denne jernbane diskusjonen, enn hodet og fornuften.

Det er et par ting som alle må ta med i denne diskusjonen. Jernbaneverket og politikerne har bestemt at InterCity-utbyggingen nå skal konsentreres om det indre trianglet (Vestfold, Østfold og Hedmark).

Utbyggingen skal stoppes i Sandvika/Bekkelaget, kanskje mye på grunn av diskusjonen i Hamar.

Jernbaneverket sier selv at det ikke er samfunnsnyttig å bygge dobbeltspor videre nordover da blant annet trafikkgrunnlaget er for dårlig.

Utbygging vider nordover vil sannsynlig skje med dobbeltspor videre til Brumunddal/Moelv og enkeltspor med kryninger videre nordover.

Det er mange prosjekter som venter på midler og som kjent så er ikke de økonomiske tidene og utsiktene, de beste fremover. Det er områder på Østlandet som er mer interessante for politikerne å bruke penger og valgflesk på.

Husk at Innlandet er ikke det mest attraktive området for stortingspolitikerne. Hvor mange er det fra Innlandet på Stortinget?

Innlandet er det «mørke» fastland eller en hvit flekk på kartet til de fleste på Stortinget. Det er det sentrale Østlandet og kysten som teller og dominerer.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke