17. sep
 
En evig unyttig rundgang

0
Publisert: 10.apr.2015 04:00
Oppdatert: 10.apr.2015 06:31

Jeg har noen tanker angående all den reklamen som vi blir dynget ned med hver dag. Det påståes at det er: «Kjempetilbud», «Knallpriser», «Megabillig» osv. I dag fikk jeg ikke mindre enn 17 «kjempetilbudsblader» i postkassa, med all verdens ting jeg ikke trenger.

Det jeg lurer på er hvor billig vi forbrukerne kunne fått varene vi egentlig trenger, hvis vi slapp å betale for all reklamen på alt vi ikke trenger. Tror nok prisene kunne gå ned en del.

Og så ville vi vel spare miljøet for mye, ved å minske transporten av alt dette unødvendige reklamehysteriet. Først må de «stakkars» avisbudene lempe rundt på tonnevis med papir og spre rundt i alle postkasser. Åtte sekunder har de visst for å betjene ei postkasse med avis og alt vedlegg, + kjøring mellom kassene da selvsagt.

Vi kunder lemper det videre inn på kjøkkenet, for deretter å frakte det samme papiret, gjerne ulest, ut i søppeldunken, som stadig er full før hentedagen kommer. Så fraktes papiret mil etter mil til gjenvinning, for så å gå tilbake til ny produksjon av ny unødvendig kostbar reklame. En evig unyttig rundgang?

Tenk om vi forbrukere kunne sitte hjemme, finne ut at nå er det noe vi trenger å handle. Vi reiser til den butikken vi regner med at har den tingen, og så kjøper vi den tingen som vi trenger. Ikke alt som reklamen «påstår» at vi trenger, eller som er så kjempebillig, at vi ikke kan la være å kjøpe det.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke