15. sep
Flyplassområdet: Illustrasjon fra Google maps som viser hvordan flystripa påvirker Klukhagan.
 
En flyplass midt i et boligområde
Flyplassen: Hamar flyplass er «i dag innebygget av boligbebyggelsen i Hamars nordre utkant.» Slik beskriver Samferdselsdepartementet flyplassen i «Utredning av permanent løsning for småflyvirksomheten i Østlands-området», utgitt i desember 2018.

Publisert: 18.jul.2019 22:05
Oppdatert: 19.jul.2019 00:21

Utredningen som merkelig nok verken er fanget opp av journalister eller debattanter, setter fingeren rett på det som er hovedproblemet for Hamar flyplass: Den ligger midt i et boligområde. Det er med flyplassen som med kornsiloen på Storhamar, de ble i sin tid etablert «langt ute på landet». Nå ligger begge midt i tett befolkede områder. Ingen ville i dag funnet på å etablere en flyplass på Stavsberg med bebyggelsen som ligger der nå.

Spørsmålet om videre drift av Hamar flyplass er derfor ikke om det er fint å ha en flyplass i nærheten. Det tror jeg alle er enige om at det er. Spørsmålet er om det er fint å ha en flyplass som blant annet driver grunnleggende flyveropplæring midt i et boligområde. 19. september 2017 styrtet et småfly under landing rett før flyplassen på Stavsberg og to personer omkom. Ulykken skjedde rett i nærheten av Stavsberg barnehage. Havarikommisjonen konkluderte etterpå at årsaken til ulykken var at piloten manglet tilstrekkelige kunnskaper. Hvem vil ta på seg ansvaret hvis et fly krasjer midt i bebyggelsen? Støy kan oppfattes forskjellig, og støy kan man stenge ute. Men risikoen for havarier og ulykker kan de som bor rundt Stavsberg ikke stenge seg ute fra.

LES OGSÅ: Boområdet forsøples av en evig flydur

Det hevdes at med elektriske fly vil Stavsberg ha en lys framtid. En slik framtidsoptimisme er det ikke spor av i utredningen som Samferdselsdepartmentet presenterte for syv måneder siden. Rygge er allerede nedlagt som ruteflyplass, Kjeller vil bli nedlagt og brukt til boligformål og det samme gjelder Stavsberg. På Hokksund bygges flyplassen ned av dobbeltspor jernbane. Selv når disse er nedlagt konkluderer Samferdselsdepartementets utredning: «En helt ny flyplass for småfly anbefales ikke. Brukernytten ved en slik løsning oppveier etter vår vurdering ikke investeringskostnadene.» Selv avviklingen av tre småflyplasser og innføring av elektriske fly gjør det altså ikke regningsvarende å etablere en ny småflyplass.

I fjor høst var det en heftig debatt om framtida for Klukhagan. Årsaken var planer om å bygge boliger i den sørlige kanten av skogen. Klukhagans viktighet som rekreasjonsområde gjorde at Hamar kommunestyre sa nei til disse planene. Dagens landingsbane og sikkerhetssonen på Stavsberg kløver hele den nordre delen av Klukhagan i to. (Se illustrasjonen) Størrelsen og verdien av friområdet blir vesentlig mindre på grunn av dette. Dersom man ønsker større og bedre friområder for innbyggerne i de nye boligområdene i Hamar nord, må flyaktiviteten flyttes.

LES OGSÅ: Riseng: – Støyen fra Hamar Flyplass er ikke spesielt høy

Allerede i 2001 var det klart at det ville bli en avvikling av flyplassvirksomheten på Stavsberg. Nedleggingen var et krav fra statlige myndigheter for at Hamar og Ringsaker skulle få bygge boliger på Lund og Voll. Nedleggingsvedtaket -og kravet- er gjentatt flere ganger siden, senest da Fylkesmannen i 2018 behandlet Hamars kommuneplan. De som har bosatt seg i Stavsbergområdet de siste tyve årene har slik sett hatt god grunn til å tro at flyplassen vil bli nedlagt. «Flyplassen var her først» er et relevant argument overfor de som bosatte seg i området fra 1950 til årtusenskiftet. Men det gjelder ikke for årene etterpå.

Stavsberg blir et særdeles viktig boligområde for Hamar og Ringsaker, men uavhengig av det ligger flyplassen i dag feilplassert. Som Samferdselsdepartementet skriver: «Innebygget av boligbebyggelse» Det har konsekvenser for støy, friområder og opplevd bokvalitet. Men først og fremst er det en sikkerhetsrisiko å ha en flyplass liggende så nær bebyggelse. Noen hevder flyaktiviteten på Stavsberg vil bli kraftig økt i framtida. Det vil i så fall også innebære større risiko for ulykker.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke