17. sep
DIGITAL FRAMTID: Våre barn og barnebarn, de digitalt innfødte, er nøkkelen til opprettholdelse og videre utvikling av et bærekraftig Norge. Flere skoler i Bærum har vært med i digitale prøveprosjekt med svært gode resultater. Med iPad som læringsplattform har 80 prosent av førsteklasseelvene lært å lese på åtte uker.
 
En forutsetningfor utvikling
Digital framtid: Framtiden setter krav til at vi alle følger med i den digitale utviklinga. Det spås at halvparten av arbeidsplasser som eksisterer i dag vil forsvinne i løpet av de kommende 20 åra.

Publisert: 09.jul.2016 04:00
Oppdatert: 09.jul.2016 08:07

Skal distriktene henge med må vi følge med i den digitale utviklingen. I dag står vi i et skifte mellom ny og gammel teknologi. Bredbånd via kobberkabel er allerede en 40 år gammel teknologi. Teknologien er utdatert og den er i ferd med å fases ut. Den holder ikke tritt, og klarer ikke å levere i forhold hva dagens digitale tjenester krever. Og om ett år vil denne teknologien være enda mer akterutseilt.

Skal distriktene henge med må vi kunne tilby like forhold i hele kommunen. Bare på denne måten kan offentlig- og privat næringsliv og skolene våre få de samme forhold som i mer sentrale strøk. Bare på denne måten kan vi tiltrekke ny næringsvirksomhet, sikre at barna våre en trygg framtid og øke bosettingen.

Hedmark rangerer relativt dårlig med hensyn til skoleresultater, dette gjelder særlig matematikk. Det hevdes at en av grunnene er at foreldrene gjennomsnittlig har et lavere utdannelsesnivå her enn i store deler av landet.

SP har gjentatte ganger både i kommunestyret og overfor skolen gjort henvendelser, tatt initiativ og understreket behovet for at vi må følge med i den digitale utviklingen. Det må legges ambisiøse planer og defineres tydelige mål for utviklingen i skolen. De digitale verktøy kan og skal bidra til å utjevne forskjeller, og de skal redusere frafallet.

Flere skoler i Bærum har vært med i digitale prøveprosjekt med svært gode resultater. Med iPad som læringsplattform har 80 prosent av førsteklasseelvene lært å lese på åtte uker. Progresjonen har vært tydelig. Og digital læring viser seg å ha en utjevnende effekt.

Nettopp fordi teknologiutviklingen går så fort, er det nå en stor fare for at det danner seg et strekk i laget; et strekk mellom områder og regioner som følger med på den ene siden, og områder og regioner som faller av på den andre. Skal Ringsaker henge med må vi si ja til fiber og ja til teknologi.

Teknologiutviklingen er et faktum. Og Ringsaker skal henge med! La oss derfor sørge for at de får kompetansen både de, og landet vårt behøver.

Våre barn og barnebarn, de digitalt innfødte, er nøkkelen til opprettholdelse og videre utvikling av et bærekraftig Norge. I en avgjørende tid der globalisering og digitalisering er et faktum. Etter oljen, og den 4. industrielle revolusjon.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke