Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Ny veg: Dette er en skisse over den nye vegen som skal bygges.
 
En gledens dag, og et skrekkens eksempel

Publisert: 30.mai.2018 14:35
Oppdatert: 30.mai.2018 15:09

Når dette skrives, er det to dager igjen til vi er lovet byggestart for ny riksveg 3/25 gjennom Løten. For 40 år siden var forfatteren av disse linjer på sitt første møte angående denne vegen.

Initiativtaker til møtet var Erik Kjøs, en framsynt og dyktig bonde og bedriftsleder. Bakgrunnen for at Kjøs tok initiativet, var at vegvesenet hadde varslet planlegging/bygging av ny riksveg 3 gjennom Løten – stort sett etter den trasèen vegen går i dag. Dette innebar at den nye vegen i stor grad ville berøre Kjøs sin eiendom, Haukstad, og for øvrig spise mye dyrket mark på eiendommene langs trasèen.

Kjøs mente, som mange andre, at vegen heller burde legges på østsida av jernbanelinja fra Ådalsbruk til Elverum. Der ville den gå for stor del i lite fruktbar mark, mye skog og myr, stor del av strekningen uten bebyggelse – og det som var viktig for møtelyden; det ville gå langt mindre dyrket mark.

På tross av disse faktorer kunne ikke vegmyndighetene gå for dette alternativet. Deres viktigste motargument var at da måtte hele strekningen bygges under ett fra A til Å. Det ville ikke bli muligheter for å ta i bruk deler av strekningen etter hvert – og dermed få nytteverdi på disse delparsellene før det hele var ferdig.

Hva betydde dette? Jo, om man hadde valgt det «østre alternativet» som det ble kalt, kunne man med for eksempel tre års planleggingstid og fem års byggetid – eller motsatt, hatt ferdig ny riksveg 3 til Elverum kanskje i 1985. Nå påbegynnes vegen i 2018, og skal stå ferdig i 2020. Vi snakker altså om en forsinkelse på 35 år, mens de den gang måtte droppe «østre» fordi man ikke kunne ta i bruk parseller før det hele var ferdig. Dette mener jeg er et skrekkens eksempel.

Så kan jeg nevne at vi var mange som fra 1997 til 2003 var sterkt inne i høring angående den trasè som nå endelig skal bygges. Den gang snakket vegmyndighetene om byggestart i 2006 og ferdigstillelse i 2010, om jeg ikke husker feil. Jeg har noen arkivbokser med papirer fra den gang, men har ikke tatt bryet med å sjekke nevnte sluttføringsårstall. Også her snakker vi om 10 års forsinkelse.

Så får vi se fram til byggestart nå, og spent følge med en byggeprosess som ser ut til å bli rask og profesjonell med de aktører som nå har fått ansvaret. Det blir spennende.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke