16. sep
 
En god jernbaneløsning snarest
Folkeaksjonen Dobbeltspor snarest vil ha en god løsning for ny bane på Hedmarken, og vi vil ha den raskt.

Publisert: 07.jan.2016 04:00
Oppdatert: 07.jan.2016 10:32

Målet vårt er at Hamar, Stange, Ringsaker og Jernbaneverket blir enige om nettopp det.

En slik enighet mellom de tre kommunene og Jernbaneverket oppnås bare om løsningen er god for alle de tre kommunene og jernbanen medregnet de reisende. Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier til dobbeltsporsnarest.no at også hun forutsetter en slik enighet.

Vi i Dobbeltspor snarest avviser derfor påstanden fra Ole Elias Holck i HA 31. desember om at vi ikke er opptatt av kvaliteten på den nye banen. Holck legger dessuten for dagen manglende tillit både til de lokale folkevalgte organer og jernbaneverket i sitt innlegg.

Det som sannsynlig skiller Holck og oss i denne saken, er troen på at kvaliteten på dobbeltsporet blir bedre dess mer tid en bruker på saken. Der har Holck et problem, fordi det er lite som tilsier at denne teorien vil holde. Tvert imot er det god grunn til å frykte at sporet i så fall aldri legges fram til Hamar, eller at det blir svært lenge til.

Dobbeltspor snarest er tuftet på erkjennelsen om den harde dragkampen som vi har om penger til samferdsel i dette landet. Med utsikter til dårligere tider og økende ledighet, har aksjonen tillit til at våre politikere ikke lar denne sjansen gå fra seg.

Folkeaksjonen vil ha dobbeltspor til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030, slik Nasjonal transportplan 2014-2023 legger opp til. Dette målet bygger vi på flere viktige verdier, så som distriktsutvikling, miljøhensyn og bedre velferd. Ny bane betyr hyppigere avganger og mye kortere reisetid, med alle fordelene dette gir.

Toget bruker da en snau time mellom Hamar og Oslo og cirka en halv time fra Hamar til Lillehammer. Årlig reiser rundt to millioner på Dovrebanen til, fra og forbi Hamar stasjon. Dobbeltspor bedrer derfor reisetilbudet for svært mange i store deler av landet vårt. Da vil langt flere enn nå benytte tog i stedet for bil, noe som er høyst verdifullt for miljøet og klimaet vårt.

Dobbeltspor styrker utvilsomt mulighetene til å utvikle Hamar, Hedmarken og Innlandet. Det bidrar til å sikre nåværende arbeidsplasser og til å skaffe nye. Ny bane gir oss et felles bo- og arbeidsmarked for Hedmarken og Oslo-området og et tilsvarende marked her i mjøsdistriktet. Slikt øker friheten til å velge jobb og bosted, muligheten til delta i kultur- og fritidsaktiviteter og gir bedre velferd.

Dobbeltspor Eidsvoll-Hamar i 2024 og til Lillehammer er slett ikke selvsagt. Tvert imot har en del lokale aktører en innstiling til dobbeltsporet som i verste fall kan forsinke sporet i mange år, eller hindre at det i det hele tatt når Hamar.

En fortsatt strid om dobbeltsporet er farlig for framdriften. I Moss har en sånn strid ført til at byen får dobbeltspor minst 24 år forsinket. Vi i folkeaksjonen Dobbeltspor snarest er etablert for å prøve å hindre at noe lignende skjer her.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke