buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
En katastrofe for de reisende

Publisert: 16.okt.2018 13:14
Oppdatert: 16.okt.2018 13:51

Maria Hollen, leder i Europabevegelsen Hedmark sammenligner i HA 10. oktober desperat opprettelsen av Norwegian, Q-meieriene og flere busselskaper i vårt langstrakte land som bevis på at Jernbanereformen er rett vei å gå – selv om sammenligningene ikke er relevante.

Vil jernbanereformen bli bra for kundene? Særdeles tvilsomt. Bare i markedsliberalistenes teoretiske verden.

Infrastrukturen og punktligheten blir ikke bedre over natten om utenlandske selskaper frakter norske passasjerer, enn om NSB gjør det.

Man kommer ikke raskere fra A til B med et utenlandsk selskap. Farten på togene begrenses av skinnegangen.

Hollens uttalelse om at Jernbanereformen tar sikte på å gjøre bransjen mer orientert mot de reisendes behov er bare svada. Hollen hevder den fjerde jernbanepakken vil åpne for mer kreativitet i en bransje som skinner av tradisjon.

Da er det verdt å nevne den gangen Oslos Høyre-byråd forsøkte seg på en slik kreativitet ved å splitte opp Oslo Sporveier i 19 selskaper, flere av dem tomme.

Det førte til en gedigen korrupsjonsskandale og innkjøp av de skandaløse Italia-trikkene. Et markedsliberalistisk eksperiment helt i Europabevegelsens ånd som kostet Oslos skattebetalere 1 mrd.

Erfaringene fra England når det gjelder privatisering og konkurranseutsetting av jernbanen har vært dårlige og på ingen måte til fordel for de reisende.

Selskapet Go-Ahead, som er med i anbudet om Sørlandsbanen, blir slaktet nord og ned av engelske.

Samferdselsdepartementet har hittil brukt 1,3 milliarder på jernbanereformen i tillegg til at de vil bruke 500 millioner på unyttige finanskonsulenter. Totalsummen vil nok til slutt bikke to mrd. kroner.

For at denne Jernbanereformen skal lønne seg for Norge og de reisende, hvis et utenlandsk selskap vinner anbudene, bør staten årlig ta inn 200 millioner mer i skatt fra disse selskapene enn hva staten årlig har fått i skatt og utbytte fra NSB.

Det kommer aldri til å skje, siden selskapenes overskudd vil bli sluset til utenlandske skatteparadiser.

Kort oppsummert: Jernbanepakke 4 er skattebetalernes subsidiering av utenlandske selskapers overskudd – uten å få noe særlig positivt tilbake, men sannsynlig dårligere lønn og pensjoner for ansatte, dårligere service og vedlikehold.

Nei til mindre tog for pengene!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat