buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
Forvaltning: Solblom ...Foto: Anders Often
 
En kynisk symbolpolitikk
Ulv og klima – kampen om definisjonsmakten og hva som er viktig.

Publisert: 02.nov.2016 20:21
Oppdatert: 02.nov.2016 20:26

I det siste har vi kunnet lese om massive reaksjoner på MDGs talskvinne i Hedmark, Katrine Aalstads forsøk på å moderere MDGs ensidige rovdyrpolitikk, og da særlig knyttet opp mot roviltnemndenes vedtak om å ta ut tre ulvefamilier innenfor rovdyrsona.

Etter en intern oppvask der Aalstad går av som talskvinne sier hun ifølge HA følgende: «Jeg opplever MDG mer og mer som et byparti som tror at løsningen er å bo oppå hverandre, og at alle skal kjøre buss». Uten at jeg skal gå nærmere inn på MDGs interne problemer, mener jeg at Aalstad er inne på et vesentlig punkt.

Miljøbevegelsen med sine ulike organisasjoner, med nevnte MDG som en politisk avlegger, er basert i svært miljøbevisste kretser i sentrale strøk. All ære til miljøengasjementet, som dessverre får en del utilsiktede konsekvenser når de møter det virkelige liv utenfor byene.

Motstand mot en kontrollert forvaltning av ulv - eller vågehval for den del er kynisk symbolpolitikk.

Bestander som ikke er truet globalt blir menneskeliggjort, og de som tar til orde for en aktiv forvaltning hetses.

Hvem tar parti for de tallrike artene av planter, sopp og insekter som er avhengige av aktivt beitebruk? Svartkurle, dvergmarinøkkel, solblom, vokssopper, rødskivesopper, jordtunger, grashopper, blåvinger og perlemorsommerfugler kan forsvinne på ulvens alter.

At store beiteområder tas ut av matproduksjon i samme slengen ser ikke ut til å bekymre verken såkalte miljøpartier eller miljøvernorganisasjoner.

Det er min faste overbevisning at den beste miljø- og klimapolitikken er basert på en balansert og bærekraftig bruk av naturressursene, men da må det til en aktiv forvaltning.

Dessverre virker det i sak etter sak som om det overordnede målet bør være at folk helst bør unngå å bo i distriktene, helst slutte å bruke bil, og i hvert fall dieselbiler.

En av de tingene vi politikere peker på er at «det grønne skiftet» må komme opp med alternativer til olje, en besnærende tanke i skogfylket Hedmark med sine enorme skogressurser. Mulighet til å produsere grønt drivstoff framheves av mange som framtiden. Men hvilken privat aktør tør å investere i et anlegg i milliardklassen for å produsere biodiesel, når det samtidig signaliseres at dieselkjøretøyer skal fases ut i løpet av noen år?

De partiene som kjemper den hardeste kampen for å definere seg som miljøets forkjempere, gjør det ut fra enkeltsaker og symbolpolitikk. Det er neppe tilfeldig at Trine Schei Grandes Venstre nå i forkant av forhandlingene i statsbudsjettet står knallhardt på at drivstoffavgiftene skal økes. Miljøtiltak sies det, men særlig distriktsvennlig er det knapt.

I Hedmark har vi et særdeles godt klimatiltak, som dessverre står på vent, nemlig elektrifisering av Røros- og Solørbanen.

Prisen for å løfte passasjerer, gods og tømmer over fra dieseldrevne lokomotiver til strøm er ikke avskrekkende, men jeg ser verken Nina Jensen, Rasmus Hansson eller Trine Schei Grande stå på barrikadene for å gjøre en klimainnsats her, slik de ville gjort hvis det dreide seg om ulv.

Kan det være fordi medlemmene og velgerne deres bor andre steder?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat