hacklink
18. sep
Strandsone: I dag med tog, i framtida uten tog.FOTO: TROND LILLEBO
 
En mjøsfri togsone
Det er spennende bevegelser i debatten om valg av jernbanetraseer, med engasjerte byborgere i dag, hvilket kanskje vil borge for rett valg av trase.

Publisert: 20.feb.2015 06:31
Oppdatert: 20.feb.2015 07:14

MENINGER

Det er forunderlig at kommunen og andre som er for H1, fortsatt vil sperre byen med en ny og bredere trase. En jernbanefri mjøssone, burde egentlig være byens største aktivum i framtiden. Hamar kommune har brukt mye tid og penger på å gjøre byen urban som mulig med følgende dårligere infrastruktur og mindre grønne lunger, så en frigjøring av nåværende jernbanespor mot vår vakre sjø, Mjøsa, må bli en åpenbaring med nye vyer for Hamar som by. Tenk hva man kan få til kreativt!

At JBV vil holde på dagens trase, bunner vel i at de tenker i økonomisk trange baner, ikke hva de burde tenke i 100 eller 150 års perspektiv. De ekstra kostnadene ved å velge en annen trase, blir små i dette tidsrommet. Her skulle jeg ønske Hamar kunne løsrive seg, slippe til de kreative kreftene, siden JBV skal være byggherren. Ikke logre med dem.

Når det gjelder de alternative trasene, bør det være mulig å lage modeller over hvordan forskjellige trasene ville bli i forhold til omgivelsene og derved få et mest mulig riktig bilde av dem.

Spesielt interessant vil det være å få se en modell av H1 med 30-40 m sporbredde, med hele sporområdet ved stasjonen, broen mot Koigen og videre med tunnel. Dette vil bli en mastodont som ikke vil harmonere med byens struktur og miljø. En aha-opplevelse i negativ retning vil jeg nok tro det vil bli. Det har også kommet fram at man må komme til en avgjørelse i 2016, ellers, mister vi plassen i køen for bevilgninger og prioriteringer.

At man vil ha dette avklart innen den tid eller helst før, har vel med at tid er penger, men, vi har også et annet ordspråk som heter «Hastverk er lastverk». Derfor bør det være viktig at man tar seg nødvendig tid til konsekvensutredning: «Hvilken trase er best for Hamars videre utvikling som by»? En mjøsfri jernbanesone er den beste gevinst, både på kort og lang sikt, så noen års ventetid med utredning vil uansett forrente seg.

Hvis man absolutt vil satse på H1 og Hamar stasjon, hvordan skal man takle den forsterkede trafikken inn til stasjonen med den infrastrukturen vi har? Kanskje skulle den forlengede Ringgata vært gjennomført? Og hva med vår egen «Copacabana Beach» og Koigen?

Et annet tankekors i denne «trasekrigen», er den manglende dialogen mellom Hamar, Ringsaker og Stange. Burde ikke nabokommunene også ha et ord med i laget om valget av traser? Her bør man tenke enhetlig. Dette berører jo ikke bare Hamar.

Fasiten av dette burde tilsi at man «skroter» H1 og konsekvensutrede de andre trasene, spesielt H6 er interessant.Her skal ikke næringsinteressene styre dette for mye. Hamar må og bør være en by for folket og trivselen. Et nytt tankekors: Jernbane er en måte å transportere folk og gods på, fra et sted til et annet sted. Så hvorfor skal den absolutt gå i gjennom en by?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke