hacklink
buy instagram followers
18. sep
UTDANNING: Grunnskoleopplæring må tilrettelegge for individuell utvikling og tilpasset opplæring.
 
«En skole og et arbeidsliv for alle»
Forventninger: FO Hedmark har høye forventninger til at Rettighetsutvalget leverer konkrete forslag på tiltak som vil sikre grunnleggende rettigheter til personer med utviklingshemning.

0
Publisert: 13.jul.2016 04:00
Oppdatert: 13.jul.2016 08:08

Vi forventer at tiltakene blir fulgt opp med effektive virkemidler for full inkludering. Vi forventer at Rettighetsutvalget foreslår tiltak som utfordrer våre holdninger og etablerte tankemønstre. Grunnleggende rettigheter som full inkludering og deltakelse i samfunnet gjelder alle. Men reelle muligheter for deltakelse og selvbestemmelse er sterkt begrenset for personer med behov for tilrettelegging, hjelp eller støtte. Dermed har ikke personer med utviklingshemning like reelle muligheter og rettigheter.

Stadig flere barn får undervisning utenfor ordinær klasse, og kan gi grunn til bekymring for det faglige innholdet. Slik segregering kan true sosial læring som en forutsetning for å forhindre utstøting. Barn med utviklingshemning har behov for lærere med spesialisert kompetanse enten de får undervisning på nærskolen eller spesialskole. Elever med multifunksjonshemning kan trenge fyse- og ergoterapeuter, ikke en kroppsøvingslærer. Hørselshemmede kan ha behov for audiopedagoger, ikke norsk og engelsk-didaktikere. Elever med utviklingshemning og lav kognitiv fungering har behov for vernepleierfaglig kompetanse, ikke en lærer med spisskompetanse i matematikk. Grunnskoleopplæring må tilrettelegge for individuell utvikling og tilpasset opplæring. Skolen må derfor ha ulik kompetanse og mangfoldig tilbud. Skolegang som ikke forbereder alle elever på et mest mulig selvstendig liv ut fra individuelle forutsetninger, er ingen likeverdig skole. FO vil ha konkrete tiltak som vil sikre at skolene har nødvendig kompetanse for å gi alle barn tilrettelagt undervisning. Det innebærer f.eks. flere profesjoner med helse- og sosialfaglig bakgrunn; herunder vernepleiere.

En ikke – inkluderende skole hindrer framtidige arbeidsmuligheter for nærmere 18.000 mennesker. Andre forhold, som at utviklingshemning nærmest automatisk utløser uføretrygd ved fylte 18 år, og en oppfatning om at utviklingshemmede verken kan eller vil inkluderes i arbeidslivet virker ekskluderende. Denne kombinasjonen gjør mulighetene til arbeid enda vanskeligere, og konsekvensen er at vi devaluerer mennesker på bakgrunn av en diagnose uten at personen selv blir hørt. FO vil at arbeid til «alle» må bli et krav med både innhold og realitetsmuligheter. Vi forventer å se konkrete tiltak rettet mot:

– Søknads- og ansettelsesprosesser.

- Bedre og tydeligere informasjon om NAV-ordninger

- Å øke mulighetene for arbeid i ordinære bedrifter, og at tilrettelagt arbeid blir anerkjent som verdiskapende og likeverdig arbeid.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke