15. sep
Avsporet: Har jernbanedebatten sporet av? Dette er fra en virkelig avsporing med et lokomotiv på Bergensbanen i fjor vinter.Foto: Jerrnbaneverket
 
En togavsporet mantra
Debatten om dobbeltspor og trasèvalg har ridd disse spalter som et løpsk lokomotiv uten fører eller skinnegang.

Publisert: 13.des.2016 16:49
Oppdatert: 13.des.2016 17:24

Mens den opphausede meningsytring har rast, går togtrafikken som normalt og ingen har klaget på transporttilbudet. Tidvis kan øyeblikkets ekstase overskygge realitetene og det ene fantasislott etter det andre freser gjennom spaltene. Agendaen er sementert i en lokaliserings debatt med totalt fravær av et reelt behov.

Fra Espern og frem til båthavnen ligger det dobbeltspor. Dette sjenerer ikke utsikten fra strandgaten og parken mot Mjøsa og er en naturlig del av det levende bybildet. Dobbeltsporet er ikke til ulempe for noen, knapt eksisterende i folks bevissthet. Videreføring av dobbeltsporet vil heller ikke utgjøre noen stor etisk trussel, men falle inn under det eksisterende sporvalg på en naturlig måte.

Det er dessuten et meget stort potensial ved å øke frekvensen fra 1 til 3 avganger i timen nord og sør, samt å doble togsettene. Samfunnsmessig er også det fornuftig å ende dobbeltsporet på Stange. Rikelige med eksisterende krysninger vil gjøre avviklingen akseptabel. Tidsbesparelsen for å komme til Oslo vil være ytterst minimal og vil ikke påvirke hverken reiseopplevelse eller komforten på noen måte.

Litt rasjonell tenkning og en smule fornuft vil straks spare samfunnet for enorme kostnader. Byen vil slippe og bli gjenstand for årelang byggevirksomhet og jordvernet vil få fred for unødig rassering. Dagens jernbanestasjon er historisk. Bekreftelse på Hamar som et kommunikasjonssenter, med en beliggenhet som beriker et levende bysentrum.

Det er deprimerende polemikk når debatten utelukkende dreier seg om nye traseèr og rasering av bydeler og en strandsone, som allerede er et levende populært rekreasjonsområde. En forhastet og tøylesløs utbygging, som radikalt vil endre bybildet, er ikke ønskelig og tiden er moden for å trekke i nødbremsen. En 4-felts E6 er dessuten snart en realitet og vil være en supereffektiv motorvei, parallelt med jernbanen. Disse to transportårer vil ivareta øket migrasjonsbehov i mange år.

Togkapasiteten er klar til å ivareta flere ganger antallet av dagens reisende og transportbehovet i mange år fremover. Dobbelt togsett gir 540 seter pr. avgang, en ekstra frekvens pr. time gir 1.080.

Potensialet ligger i dagens produkt, bruk den først. Fremtiden må også ha noe å engasjere seg i og vil nok berømme denne generasjon for utvist måtehold når de studere dagens forødende by-destruktive debatter.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke