Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
 
Enda mer ille

0
Publisert: 03.sep.2015 04:00
Oppdatert: 03.sep.2015 07:42

Regjeringa vil ha byggestart på Ringeriksbanen og ny E16 fra Sandvika til Hønefoss i 2019, og at de to ferdselsårene skal stå ferdig i 2024. Prisen er flere titall milliarder.

Det er dårlig nytt for oss som ønsker dobbeltspor på Dovrebanen, en bane som konkurrerer med IC-banene Ringeriksbanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen om penger. Dette blir enda verre med de to dokumentene regjeringa i fjor fikk laget for å minske prisen på nye baner. Også i svaret til Anette Trettebergstuen (Ap) i juni framhevet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at kostnadene på IC-utbyggingen skal holdes nede.

Politikerne i Vestfold gjør på vegne av banen der opprør mot regjeringas spareplaner. Her i Hamar hjelper Høyre, Venstre og By- og bygdelista Solvik-Olsen med å spare. Før Jernbaneverket er ferdig med utredningen, velger de traseer som ikke blir bygd fram til Hamar før banen legges videre nordover. Det går da i beste fall lenge før dobbeltsporet når Hamar, eller kanskje kommer det aldri hit. Slik støtter Høyre og Venstre partifellene i Stortinget, som i 2011 stemte for å utsette ny bane Espa-Minnesund.

Jernbaneverkets innlegg i HA mandag endrer ikke på noe. Etaten skal planlegge ny bane Sørli-Brumunddal, men bygge ut i etapper. HA siterte i oppslaget sitt fra Jernbaneverkets dokument om utbyggingsstrategi. Dessuten avgjør regjeringa og ikke Jernbaneverket hvilke etapper som skal bygges ut når, og regjeringa vil spare mest mulig på utbyggingen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke