Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
IKKE IMPONERT: Bjørn Jarle Røberg-Larsen er ikke imponert over det samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland hadde å si da de besøkte Hamar i forrige uke.
 
Enda mer tomprat om jernbane
JERNBANE: Det er skuffelse på skuffelse fra denne regjeringa når det gjelder Hedmark og Innlandet. Ikke minst gjelder det jernbane.

Publisert: 03.jul.2018 10:40
Oppdatert: 03.jul.2018 10:53

Når to statsråder nå på nytt har vært på besøk i Hamar for å snakke om jernbane, har de i virkeligheten brukt mange ord på å si absolutt ingenting.

I valgkampen i fjor hadde statsminister Erna Solberg med seg to statsråder, og proklamerte at trasé gjennom Hamar skulle avklares i løpet av få uker. Nå er det gått nesten ett år, og når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunalminister Monica Mæland nå besøker Hamar med et budskap om at ingenting er avgjort og ingenting vil bli avgjort den nærmeste tida, er det riktig å kalle dette tomprat. Eller prat på tomgang. De snakker og lover, men det skjer ingenting.

Løftet fra valgkampen i fjor om at utredningene skulle være klare før jul, har vært lureri. Statsrådene fra Høyre og Frp har hele tida visst at det ikke var hold i løftene. Det er kommunalminister Mæland som skal avgjøre traséen gjennom Hamar. Men med den totale mangelen på framdrift som er i saken under dagens regjering er det ikke lett å vite når det kommer en avgjørelse.

Både for Hamar og for regionen er det svært trist at saken ikke får en politisk avklaring. Både lokale og regionale politiske myndigheter har sagt sitt om saken. Nå er det bare regjeringen – eller mer spesifikt kommunalministeren – som skal avgjøre. Og da har de bestilt nye utredninger i stedet for å komme med den beslutningen de tidligere har lovt at de skulle komme med.

Dette holder rett og slett ikke. Jernbaneutbyggingen i Hamar, Hedmark og Innlandet er avhengige av framdrift. Nå er det stillstand. Tomprat på tomgang fører oss ikke videre. Hamars, Hedmarks og Innlandets plass i Intercity-satsingen sakker stadig mer akterut. Dobbeltspor til Hamar innen 2024 er nå umulig, og dobbeltspor til Lillehammer innen 2030 er utopi. Den manglende traseavklaringen hemmer utviklingen i Hamar fordi annen byutvikling må settes på vent. Og den manglende framdriften i utbyggingen av dobbeltspor bremser vekstmuligheter for hele regionen, både for folk, for næringsliv og for gods. Vi taper stort på regjeringas jernbanesommel.

At statsrådene slår fast at det ikke blir trasé vest med bru, imponerer ingen. Brualternativet i vest er det så vidt jeg vet ingen som støtter opp om, og eneste grunn til at dette har vært ønsket utredet er at det ikke i ettertid skal kunne pekes på at alternativet er for dårlig utredet – og dermed utløse nye forsinkelser.

Regjeringen har brutt sine egne løfter, og setter utviklingen i Hamar og regionen flere år på vent. Også på dette området viser regjeringen at den ikke er en regjering for Hedmark og Innlandet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke