hacklink
buy instagram followers
19. sep
 
Endelig fikk vi det i klartekst

Publisert: 20.des.2016 13:00
Oppdatert: 20.des.2016 17:40

Vi har i lengre tid hatt en følelse at at øst-tilhengerne har sett for seg at Hamar en gang i framtida skal vokse seg så stor at Vikingskipet blir liggende i sentrum. Vi kan nevne innlegget som lederen for Folkeaksjonen hadde 8. november i HA. Her formulerer han seg som om Vikingskipet vil bli i sentrum av Hamar om 150 år. Denne forestillingen om Hamar i framtida er tydelig illustrert i innlegget til John Egil Haugen 9. desember. Der er faktisk den ventede byen fargerikt illustrert, og med teksten «Hamar 2116?»

I en Facebook-diskusjon om jordvern i forbindelse med stasjonsplasseringen sier Folkeaksjonens leder den 8. desember «at vi vet jo ikke hvordan Hamar er om 150 år?» Dette har han helt rett i, og uten at politikerne tar grep om rattet, blir det helt sikkert slik Haugen forestiller seg. Da er matjorda fra Olrud til Ingeberg og Skråstad, forbi Kvæka og Ottestad og ned til Mjøsa sør for Atlungstad blitt til by.

HER TILBAKEVISER GEIR BJØRNAR SMEBYE PÅSTANDENE I ET NYTT LESERBREV

Kan det være dette som er den underliggende agendaen for mange som ønsker stasjonen i Åkersvika, og som vi nå får greie på i klare ord? Det er slik byene har vokst siden byer ble til. De har blitt plassert midt i matfatet for da var det lettest å drive handel med landbruksproduktene. Men slik kan det ikke fortsette.

Alle ønsker nok at byen skal få vokse, men vi må vi slutte å bruke av den beste matjorda vår til dette. Vi mener at vi i de neste 20-50 åra må fortette byen, spesielt på Espern og det frigitte godsområdet og i dårlig utnyttede kvartaler. Naturlige utbyggingsområder i et enda lenger perspektiv kan være de som ligger på skrinn matjord, som deler av Ingeberg, Kirkebyenga og deler av Ådalsbruk. Særlig til Ådalsbruk er det lett å få til skinnegående forbindelse med Hamar og Elverum.

JBV er ingen typisk verner av dyrket mark, så de hadde nok gjerne sett at stasjonen ble lagt i Åkersvika hvis de fikk garanti for at Haugens plan ble realisert i de nærmeste 20 åra. I deres realistiske vurdering av alternative traséer, har de faktisk frarådet å velge øst, noe de har fått støtte i av fylkeskommunen, Fylkesmannen og Statens vegvesen. For noen av disse har nok jordvernet hatt betydning, men Ramsarområdet, vern av Vikingskipet og delt by har nok også vært viktige faktorer.

Alternativ Vest med kulvert har alle anbefalt, men Riksantikvaren (RA) liker ikke utfylling av Hamarbukta og planene om blokker der nede, og det er det mange av oss som ikke liker. Derfor må kulverten senkes litt for at RA skal bli tilfreds. Vi mener vår gruppes forslag imøtekommer RAs krav, og gir oss en stasjon som er sentralt plassert samtidig som den viser respekt for byens historiske plassering i nær kontakt med Mjøsa.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke