Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Endelig lære av historien
Jernbanedebatten

Publisert: 01.sep.2016 04:00
Oppdatert: 01.sep.2016 11:34

Ja, endelig begynner man i jernbanesaken, å innse at man kan lære av historien.

Etter en myriade av innlegg, høgt profilerte diskusjoner og fantasirike, og til dels, fordunklede illustrasjoner, innser toneangivende kretser at Øst-alternativet helhetlig er best. Jeg minner om Hamars erfaringer med jernbaneverket og bestemmende myndigheter i hovedstaden.

LES OGSÅ: Gått oss vill i kulverthøyder og gangavstander

Noe av dette er nedfelt i jernbanens 100-årsjubileum-bøker. I 1890 ble det vedtatt at jernbanen skulle fortsette nordover mot Lillehammer fra Hamar ikke fra Gjøvik. På side 108 i bind II er det med en betegnende passus:

«Ellers kom vedtaket av Hamar - Lillehammerbanen nokså uforberedt på Hamar og distriktene nordenfor. Amtet hadde bevilget 200 000 kroner til anlegget, og distriktene skulle betale 395 369 kroner, men om linjen hadde det lenge stått strid. Det var spørsmål om en strandlinje eller en linje inne i landet, men så lenge myndighetene foretrakk en stambane på vestsiden av Mjøsa, sto linjespørsmålet ennå åpent. Gjennom stortingsvedtaket var strandlinjen definitivt fastslått, og det ble gitt beskjed om at ville Hamar ha innlandslinjen, måtte saken tas opp igjen i Stortinget. Dette ville bety ny utsettelse, og enden ble at Hamar bøyde seg knurrende for vedtaket. Et massemøte uttalte at byens interesser var blitt neglisjert, men Hamar Stiftstidende skrev resignert at selv om strandlinjen nok ville bli skjemmende, så ville byhagene langs linjen neppe lide synderlig ved jernbanefyllingen, og noen større togtrafikk ville det heller ikke bli. Men da jernbanen kom, fikk pipen en annen lyd, og det lar seg heller ikke nekte at dens beliggenhet ikke nettopp bidrog til å forskjønne byens ansikt.»

LES OGSÅ: Knutepunkt for stort omland

Dette vedtaket har byens borgere og politikere beklaget seg over i 126 år!

Den gang var det viktig at jernbanen måtte ha kontakt med en brygge. Slik er det sannelig ikke lenger. Nå er mange forunderlig nok, innrettet på å fortsette og å forsterke de gamle feilgrep.

Nei, helhetlig blir konklusjonen: Øst får min røst.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke