Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Enig om å være uenig?
Kulvertgjengen er stadig opptatt av at Folkeaksjonen og undertegnede fortsatt opererer med flomhøyde på 128 moh. De henviser til tilleggsmeldingen fra 2017 som har 127,1 moh.

Publisert: 21.nov.2018 11:38
Oppdatert: 21.nov.2018 13:26

Hvorvidt det ene eller det andre vil være riktig, avhenger blant annet av hvor mye man fyller ut området på utsiden av kulverten. Jo lenger utover man hever terrenget, jo mindre må man ta høyde for bølgetopper. At Tjuvholmen danner en beskyttelse «mot bølgene hvis en slik orkan skulle inntreffe samtidig med flommen», forutsetter en gunstig vindretning. Det har man ingen garanti for. På Bylab nylig ble det for øvrig av Bane NOR holdt et foredrag hvor en av tekstene hadde en flomhøyde på 128 moh.

Uansett, fra vår side handler dette ikke om den eksakt flomsikringshøyde, høyde på kulverttak, gjerde eller kjøreledninger. Det handler om at vi ikke ønsker et nytt om lag 30 meter bredt jernbaneanlegg foran sentrum. Vi ønsker oss strandsonen foran sentrum uten jernbane.

Derfor kan vi legge denne delen av debatten mellom Kulvertgjengen og Folkeaksjonen død. Vi blir likevel ikke enige. La oss heller være enige om å være uenige!

Vi er heldige i Hamar som fortsatt har et alternativ, vi er glad for at mange fronter dette og ikke lar seg stoppe av skremselen fra nevnte debattanter.

Vi har sett løsninger for Øst som både bevarer brannstasjonen og mange parkeringsplasser, disse i sambruk mellom togreisende og besøkende på Vikingskipet og Briskeby.

Vi synes også det er misvisende å trekke frem at «flere boliger må rives». Hva med alt som må rives i vest for å bygge en stort sett åpen kulvert kanskje helt til Maxi, før en kan legge på et lokk?

Hva med trafikkforholdene mellom sentrum og Hamar Vest i anleggsperioden? Uansett valg av trasé, vil man i Hamar måtte tåle midlertidige løsninger.

Mengden av alunskifer kan heller ikke være utslagsgivende for valg av trasé. Det finnes stadig bedre løsninger for å håndtere det.

I forhold til kulvertgjengens gjentakende forslag om å legge dobbeltsporet dypere ned, minner vi om hva planleggingssjef i Bane NOR Lars Eide uttalte på Bylab 6.11. hvor flere av oss var til stede:

«Jo lenger ned man senker kulverten, jo dyrere blir det.» Det er svært mye som tyder på at Vest-løsningen blir vesentlig dyrere når alle forhold er tatt med og man har måttet droppe inntekten gjennom å bygge på lokket foran sentrum.

Det er hevdet at det til syvende og sist er tre forhold som vil være avgjørende, pris, best mulig anleggstid og lokal politisk holdning. Vi kan ikke skjønne annet enn at alt dermed går i østlig retning.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke