Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Åkersvika: Dobbeltspor hit, men ikke lenger?
Foto: Christian E. Bergheim
 
Enten Åkersvika eller Brumunddal?
Hamar Ap driver en meningsløs symbolpolitikk om dobbeltsporet.

Publisert: 30.mar.2016 04:00
Oppdatert: 30.mar.2016 11:06

Det står rett nok i NTP 2014-2023 at dobbeltsporet skal til Hamar i 2024, men hvor bokstavelig er det hensiktsmessig å være?

Etter at denne NTP ble vedtatt, er det heldigvis allerede foretatt utredninger. Vi er i gang. Disse utredningene viser at det av praktiske, effektive og trasenøytrale grunner, ikke lenger eksisterer noe begrep som heter «inn til Hamar stasjon i 2024».

Det eksisterer bare dersom man velger en trase videre fra Hamar i strandsonen på kote 127. Av flomhensyn er dette et alternativ som Jernbaneverket ikke lenger anbefaler.

Man kan gjerne bygge dobbeltsporet fram til Hamar stasjon i 2024, men det blir ikke brukbart. Enhver meter dobbeltspor nord for Åkersvika er ikke effektiv før sporet er ført videre til Brumunddal. Det er derfor innlysende at strekningen Åkersvika-Brumunddal må ses i sammenheng.

Vi kan ikke operere to baner og to jernbanestasjoner i Hamar, en for tog Hamar-Oslo, og en for de øvrige. Det blir for dyrt og for dumt.

Dobbeltsporet må framskyndes til Brumunddal. Fagfolk i Jernbaneverket har i så måte uttalt at det mest praktiske og effektive er å bygge parseller nord for Hamar før en bygger brua over Åkersvika. Dette er en type fagtekniske spørsmål som vi politikere bare skal ta inn over oss og akseptere.

Men vi skal ikke akseptere at dobbeltsporet stopper i Hamar. Vel er det noen økonomer i Jernbaneverket som mener at det ikke er lønnsomt å bygge dobbeltspor nord for Hamar. Og ære være dem for det, det er jobben deres.

Men vi skal ikke kaste kortene og si gris bare fordi noen økonomer ikke finner et prosjekt økonomisk lønnsomt? Selvfølgelig skal vi ikke det. Det er her politikernes oppgave kommer inn, de skal prioritere.

Det er ingen sykehjemsplass i Norge som noen gang har vært lønnsom, ikke noe kulturhus, og ikke noen veistump i distriktene, heller. Likevel har vi bygget dem. Vi har bygget dem fordi vi har evnet å trekke verdibegrepet opp på et nivå over kroner og ører. Dette har kjennetegnet sosialdemokratiet. På den måten har vi bygget landet stein for stein.

Dette skal vi fortsette med. Jernbaneverket utreder nå en sammenhengende strekning fra Sørli til Brumunddal. Nå må strekningen bygges ut sammenhengende også. Dette må være vårt samlende politiske og regionale krav. Vi må ikke gi oss før dobbeltsporet er i Brumunddal, gjerne i 2024, og gjerne snorklippet av en samferdselsminister fra Arbeiderpartiet. Bare det kommer dit.

Vil Arbeiderpartiet være med videre, eller kaster dere gullkortene? I tilfellet det siste, må nok dessverre også Arbeiderpartiet innse at «nesten til Hamar» må bli godt nok. Det blir enten Åkersvika eller Brumunddal.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke