Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Er det skolens innhold som er problemet?

Publisert: 14.mar.2018 10:59
Oppdatert: 14.mar.2018 11:16

Våre politikere er ofte inne på temaet skolepolitikk, og fra diverse hold fremheves det faktum at mange elever faller utenfor, at mobbing er et vedvarende problem, og at lærenes kompetanse må heves. Men få skolepolitikere later til å være interessert i å drøfte om det kanskje kunne være selve skolen og dens innhold som kunne være skylden i at norsk skole ikke skårer høyere enn den gjør.

Det faktum at det kunne tas flere grep om undervisningsopplegget i de kanskje to viktigste fagene, norsk og matematikk, later det til at man behendig unngår å stille underlupen.

Sannheten er at den språkdualismen med to likestilte, offisielle former for norsk som er innbakt i morsmålsfaget, sterkt bidrar til å svekke elevenes motivasjon for språktilegnelse og hindrer dem i å utvikle språklig funksjonalitet i storsamfunnet.

Ingen at de politiske partiene våger å forlange at elevene selv skal kunne velge sitt skriftspråk, og dette faktum gjør at bare den lille del av elevmassen som sogner til vestlandsk skriftform, kan med dagens sidemålskrav greie å mestre språkdualismen noenlunde tilfredsstillende.

Det overveldende flertall av skoleelever sliter daglig med den meningsløse puggingen av ord og grammatiske spissfindigheter i det regionale særspråket nynorsk i virkeligheten er.

Når det gjelder faget matematikk, fortsetter galskapen som den har gjort i alle år. Det skilles ikke mellom praktisk regning, som alle har bruk for og er motivert for og har forutsetninger for å lære – og matematikk for dem med matematisk teft og interesse for faget.

Så ender det opp i den håpløse situasjon at kun få av søkerne til læreryrket fyller de krav som dagens ordning krever, nemlig at lærere uten spesialinteresse for realfag og nynorsk likevel skal tvinges til å utdanne seg i et fag som hverken lærer eller elev er tjent med – som sikter mot fagkunnskap ingen vil møte i det yrkesliv som skal leves etter endt skolegang.

Hvorfor snakker ingen om dette – hvorfor diskuteres ikke dette blant skolepolitikere?

Kanskje man da kunne finne noen av årsakene til at så mange elever mobber hverandre og faller fra før endt skolegang, og at mange som egner seg for læreryrket, ikke velger å gå inn i det kanskje aller viktigste yrket vi har?

Speakers` Corner - Hamar

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke