Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Foto: Arkiv
 
Er mer bompenger en krise?
Vi står overfor følgende global krise: vårt overforbruk har ført til den største og raskeste masseutryddelse av andre arter i klodens historie, forsøpling, forurensing og klimaendringer som fører til redusert evne til å produsere nok mat, ren luft og vann.

Publisert: 22.mai.2019 17:51
Oppdatert: 22.mai.2019 18:47

Dette er krisen vi må løse, som ungdommene våre skulker skolen for, og som tilslutt handler om vår egen eksistens.

Nå ser det ut til at media vil at høsten valgkamp dreie seg om bompenger?

En av tiltakene vi må gjøre for å hindre klimakatastrofe er å redusere privatbilismen. Vi må bygge mindre veier og infrastruktur på bekostning av landbruksareal og natur. Vi må gjøre det lettere å velge sykkel, gange og kollektiv, og gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil. Allikevel greier både media og enkelt personer å fremstille bompengene som krisen, fremfor en del av løsningen på den faktiske krisen vi står overfor.

Det mest smakløse er begrunnelsen som blir brukt for å ikke anvende bompenger, den rammer sosialt urettferdig. Det er vist fattige, aleneforsørgere som lider mest under denne avgiften. Men trafikkundersøkelser viser at 70 prosent av sjåførene i rushtrafikken i Oslo er middelaldrende menn med partner og middels eller høy inntekt. De med lav inntekt har allerede begynt å kjøre kollektiv eller å sykle, slik at de bidrar til å løse krisen, fremfor å insistere på å kjøre oss alle uten for stupet.

Bedre vilkår for eneforsørgere og de fattigste bør vi håndtere et annet sted enn i veibommene, som gjennom en mer sosialt rettferdig boligpolitikk, og en skattepolitikk som omfordeler godene bedre. Bompenger bør vi beholde for å hindre en adferd som truer livsgrunnlaget vårt, uavhengig av hvem det er som kjører bilen.

Bompenger på veiprosjekter er en mer enn rettferdig avgiftspolitikk. Den som bruker veien betaler. Protesten burde heller være mot mer veibygging. Slik at vi ikke øker behovet for å finansiere veien til klimakollaps. Vi skal halvere utslippene våre på 11 år, det er på tide vi blir med ungdommene våre i klimaprotestene. Høstens lokalvalg bør handle om hvordan bilen kan få mindre plass, sykkelen og bussen mer plass.

Og sist men ikke minst hvordan vi skal anvende offentlige midler til å rydde opp i problemene det bilbaserte samfunnet har skaffet oss, fremfor å øke dem ytterligere med flere veiprosjekter.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke