15. sep
DOBBELTSPOR: Her bygges det dobbeltspor i Oslo-området. Det vil fortsatt ta noen år før det blir noen bygging her.
Foto : Berit Roald, NTB SCANPIX
 
Er snarest best?
Jeg var usikker på om aksjonsgruppa «Dobbeltspor snarest» sjøl bruker betegnelsen «folkeaksjon», eller om det har blitt til ved en journalistisk vri?

Publisert: 12.jan.2016 04:00
Oppdatert: 12.jan.2016 12:19

Hva skal i tilfelle til for å kalle seg en folkeaksjon? Jeg har forsøkt å finne ut av dette, og ser at det er samlet noen hundre «likes» rundt aksjonen. Hvem representerer disse «likes», og hvor mange er gjengangere? Kanskje det også foreligger ei underskriftsliste? Den såkalte Støttegruppa teller noenogtredve.

Les også: Skjebneår for dobbeltspor

Styret i aksjonsgruppa er tilsynelatende bredt sammensatt av en blanding av (eks)næringslivsledere og tverrpolitisk gruppe av (eks)politikere. Her er det å merke seg at flere kommer fra politikk og næringsliv nord for Hamar, to tidligere konsernsjefer i Moelven, tidligere Fylkesmann i Oppland, for å nevne noen.

Det er ikke til å undres over at disse, i likhet med de fleste andre nord for Hamar, går for at Hamar ikke skal bli «proppen» i utviklingen av IC-triangelet. I likhet med Ole Elias Holck, og jeg vil tro de fleste andre, ønsker jeg at dobbeltsporet skal nå Hamar innen 2024. Men ikke for enhver pris.

«Framskrittet» skal ikke gå på bekostning av Hamars kvaliteter, attraktivitet og utviklingspotensial mot/ved Mjøsa. Dersom det tar lenger tid å oppnå målet ved å velge et av de andre alternativene så får det gjøre det. Hamar vil vinne på det, ikke tape. Aksjonsgruppa Snarest har som en avledningstese at de ikke tar stilling til trasévalg. Hvor tror de sporet vil ende dersom 2024 er det viktigste premisset? Jernbaneverket (JBV) har gjentatt at målsettingen om Hamar 2024 står fast. Hvor og hvordan?

Snarest-aksjonen forsøker å framstille det som om Moss er den store taperen med forsinket spor på grunn av motstanden mot JBVs planer. Byen opplever det nok ikke slik selv, og det var en stolt og fornøyd plansjef som representerte Moss, da byen presenterte sine resultater på et av Hamars folkemøter om trasevalg og byutvikling i høst. Budskapet var: Gi ikke opp! Ta innflytelse! Derfor var han invitert.

Kuriøst nok angriper lederen for Snarest, Anne-Lise Bakken, Ole E. Holck for ikke å ha tillit til våre politikere! Hva med henne selv? Hvorfor er aksjonen startet for en selvsagt ting? Hun burde vel være den første til å benytte seg av ordinære politiske kanaler. Aksjonen minner nå nærmest om en First House-inspirert lobbyvirksomhet, skjønt i dagslys, men forkledd som folkeaksjon.

Bakkens tidligere kollega og partifelle, Sylvia Brustad, har gjentatte ganger oppfordret hedmarkinger til å tenke stort og ikke stå med lua i hånda, men vil ikke ha noen mening om trasévalg. Den nye turistsjefen vet nok at folk gjerne betaler ekstra for rom med fjord- og sjøutsikt. Det samme gjør eiendomsutviklere og -meglere. Uten støyende godstog i mellom.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke