Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Et bom-skudd?

Publisert: 03.okt.2018 16:01
Oppdatert: 03.okt.2018 16:13

Som ivrig helårssyklist og tilhenger av moderne byutvikling, har jeg lett for å få sympati med arbeid for å få tilgang til statlige byutviklingspakker. Hittil er det kun byer med bompengering som har fått slike leser jeg i HA. Det jobbes derfor med å se på bomløsninger i Hamar. Dette tror jeg er et feilspor, antar «pakke» eller ikke har mest med størrelsen på byene og deres behov å gjøre, ikke om de har innført bomring.

De største byene har jo av ulike årsaker bomring, ikke de mindre. I nærmest alle innlegg om byutvikling i Hamar «glemmer» skribentene i tillegg å ta hensyn til innlandsvinteren. Det er den som i størst grad står i veien for å få flere over fra bil til sykkel, og hindrer god sentrumsutvikling. Få kan leve av inntekter kun i desember + sommermånedene. Våre byutviklere bruker Arendal og enda sørligere byer som København og Nice som eksempler. Direkte latterlig.

Dette mener HA om saken.

Jeg har i flere år sett hva som skjer når den første dagen med snø og kulde kommer, vanligvis på denne tiden. Da setter 9 av 10 fra seg sykkelen, og de tar den ikke fram igjen selv om det setter inn med mildvær uka etter. Dager med umulige forhold utover vinteren med sporete, isete veier hjelper selvsagt heller ikke, selv jeg med damesykkel og piggdekk sliter ganske ofte.

Neste sykkeltur skjer først etter flere uker med sykkelføre på vårparten for de fleste syklende. Det samme med gående. De fleste «sommergående» går over til bil til jobb og kjøpesenter nå, langt færre går i byen. Gammel vane er vond å vende, slik er det også med bekvemmelighetsvaner. Betyr dette at jeg ikke ser behov for å utvikle byen for syklende og gående? Langt derifra, og mye kan/bør gjøres, men vi må passe på å stikke fingeren i snøen og kjenne hvor vi befinner oss. Målsettinga må tilpasses virkeligheten.

En bomring vil ha ganske mange negative konsekvenser på en by som Hamar, bosetting, arbeidsplasser, handel, kollektive muligheter og klima er ikke tilpasset en slik innføring. Noen snakker om Hamars køproblemer også, de finnes nær sagt ikke, selv i byggeperioder kommer bilistene greit fram (noen minutters forsinkelse til tider), og de fleste går derfor ikke over til sykkel til jobb i sentrum selv om de bor rett over Stangebrua eller Midtstranda, forteller det meste.

Får vi store midler til å utvikle bedre løsninger på grunn av bomring er det selvsagt noe å vurdere hvis det gis garantier, i så fall bør vi utvikle realistiske løsninger og mål tilpasset vårt klima, noe vi uansett bør gjøre. Vi er ikke i nærheten av å oppnå våre mål på antall syklende, gående og kollektivreisende i Hamar, finnes ikke noen billig og enkel fiks for å få det til dessverre, men kombinasjon av flere delvis kostbare tiltak

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke